Linie easyJet ogłosiły, że jeszcze w tym miesiącu zaczną wprowadzać do użytku nowe mundury dla pilotów i personelu pokładowego, produkowane przez przedsiębiorstwo Tailored Image z Irlandii Północnej z materiału uzyskiwanego z przetworzonych w recyklingu plastikowych butelek.
Do wyprodukowania jednego uniformu wykorzystywanych jest około 45 butelek. Jak podaje przewoźnik, wprowadzenie do powszechnego użytku nowych mundurów oznacza potencjalną możliwość powtórnego wykorzystania około pół miliona plastikowych butelek rocznie w ramach zaangażowania linii w ograniczanie ilości odpadów i poszukiwanie innowacyjnych zmian wykraczających poza redukcję emisji dwutlenku węgla. W ramach pięcioletniego kontraktu mundurowego easyJet mają zapobiec przedostaniu się 2,7 mln plastikowych butelek na wysypiska lub do oceanów.
Wykorzystywany do produkcji nowych mundurów zaawansowany technologicznie materiał jest wykonany z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii i ma o 75% mniejszy ślad węglowy niż tradycyjny poliester.
Nowa tkanina, dostosowana do obecnego stylu przewoźnika, została po raz pierwszy przetestowana w zeszłym roku pod kątem przydatności w pracy pilotów i personelu pokładowego. W porównaniu z alternatywnym materiałem niepochodzącym z recyklingu, jest ona bardziej odporna na ścieranie. Cechuje się również większą elastycznością i rozciągliwością, poprawiając dopasowanie, swobodę ruchów i komfort użytkowania. Zwiększona trwałość materiału ma z kolei w długoterminowej perspektywie ograniczyć zapotrzebowanie na nowe mundury.
Bardziej ekologiczne mają też być elementy wykorzystywane do pakowania nowych mundurów, w których plastikowe usztywnienia kołnierzyków zastąpiono tekturowymi, plastikowe klipsy koszul – metalowymi, nienadający się do recyklingu biały, powlekany karton – zwykłym, który można powtórnie przetworzyć, a wykonane z polipropylenu zewnętrzne opakowania koszul – biodegradowalnymi.
easyJet rozpoczęły wdrażanie polityki zmniejszania ilości plastiku na pokładach swoich samolotów już jakiś czas temu, systematycznie redukując liczbę plastikowych przedmiotów jednorazowego użytku wykorzystywanych podczas lotów. Wprowadziły m.in. małe miski wykonane z tworzywa pochodzenia roślinnego jako pojemniki na herbatę, w roku finansowym 2020 usunęły ze sprzedaży detalicznej na pokładzie ponad 27 mln pojedynczych sztuk plastiku i nigdy nie oferowały plastikowych słomek do picia. Oferują również zniżkę w wysokości 50 pensów na gorące napoje dla klientów, którzy przyniosą swój kubek wielokrotnego użytku.
Zmiana klimatu jest problemem dla nas wszystkich, a w easyJet przyglądamy się wszystkim częściom naszej działalności, aby zobaczyć, gdzie możemy zmniejszyć emisję dwutlenku węgla i zmniejszyć ilość odpadów. Jesteśmy podekscytowani debiutem nowego munduru dla pilotów i personelu pokładowego, wykonanego z przetworzonych plastikowych butelek i przedstawieniem go naszym pilotom i kolegom z personelu pokładowego. Wiemy, że zrównoważony rozwój jest ważną kwestią zarówno dla nich, jak i dla naszych klientów. Priorytetem jest dla nas kontynuacja prac nad zmniejszeniem naszego śladu węglowego w krótkim okresie, w połączeniu z długoterminową pracą wspierającą rozwój nowych technologii, w tym samolotów zeroemisyjnych, które dążą do radykalnego zmniejszenia śladu węglowego w lotnictwie. Kontynuujemy współpracę z innowacyjnymi partnerami technologicznymi Wright Electric i Airbus. Każdy z nich określił swoje ambitne harmonogramy, aby wprowadzić samoloty zeroemisyjne do komercyjnego użytku – powiedziała dyrektor ds. obsługi kabinowej easyJet Tina Milton.
Od 2000 easyJet zredukowały emisję CO2 na każdy przebyty przez pasażera kilometr o ponad 1/3. Podjęte w tym kierunku inicjatywy obejmowały m.in.: wprowadzenie lekkich dywanów, wózków i foteli, kołowanie z jednym pracującym silnikiem oraz usunięcie papierowych instrukcji z samolotów. W 2019 easyJet stały się pierwszą na świecie dużą linią lotniczą, obsługującą loty neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla w całej swojej siatce połączeń, kompensując emisję dwutlenku węgla z paliwa zużywanego podczas lotów za pomocą programów akredytowanych przez dwa najwyższe standardy weryfikacji – Gold Standard i Verified Carbon Standard.
Kompensacja emisji dwutlenku węgla jest jednak tylko środkiem tymczasowym, a linie easyJet wspierają rozwój innowacyjnych technologii, w tym opracowywanie samolotów hybrydowych i elektryczno-wodorowych (12 nowych tras easyJet, 2021-06-18).
Na podstawie informacji Marcina Sigmunda