Na konferencji ACI Customer Experience Global Summit, odbywającej się w Montrealu w Kanadzie, Airports Council International (ACI) World ogłosiła, że przyszłoroczna, czwarta edycja ACI Customer Experience Global Summit zaplanowana na 13-15 września 2022, odbędzie się w Krakowie, a Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice wystąpi w roli gospodarza tej prestiżowej konferencji. Podczas ceremonii przekazania, krakowskie lotnisko wręczyło trąbkę hejnalisty i czapkę krakowiaka jako symboliczne zaproszenie do stolicy Małopolski.
Tegoroczna konferencja w Montrealu składała się zarówno z wydarzeń hybrydowych jak i spotkań organizowanych w tradycyjnej formule. Na ACI Customer Experience Global Summit od lat spotykają się delegaci i przedstawiciele portów lotniczych z całego świata, by wspólnie dyskutować o najlepszych rozwiązaniach zapewniających pasażerom bezpieczeństwo, komfort i wysokiej jakości usługi na lotniskach, co jest szczególnie ważne obecnie, gdy porty lotnicze wprowadzają coraz to nowe, innowacyjne rozwiązania.
Po tym, jak w tym roku impreza ACI Customer Experience Global Summit wróciła na arenę międzynarodową, nie możemy się doczekać przyszłorocznej współpracy z Kraków Airport, ponieważ wtedy nasze wydarzenie po raz pierwszy zagości w Europie – powiedział dyrektor generalny ACI World Luis Felipe de Oliveira.
Objęcie roli gospodarza to wspaniałe wyróżnienie dla naszego portu. Pandemia SARS-CoV-2 doprowadziła do stagnacji w branży lotniczej i zmusiła nas do przedefiniowania naszego podejścia do standardów bezpieczeństwa i obsługi klienta. Nasze motto We are aviation przełożyło się na naszą motywację i wspólne działanie, którego przykładem jest przystąpienie do ACI Airport Health Accreditation Programme wielu światowych i europejskich lotnisk. Komfort i bezpieczeństwo pasażerów to nasze kluczowe priorytety, a także istota szczytu ACI Customer Experience Global Summit. To właśnie w Krakowie przez trzy dni cała międzynarodowa branża lotnicza, będzie prowadzić dyskusje, wymieniać się doświadczeniami w tak kluczowych dzisiaj aspektach – powiedział prezes zarządu MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice Radosław Włoszek.
Podczas konferencji Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych przekazała krakowskiemu lotnisku, jako pierwszemu w Polsce, nagrodę Airport Service Quality w kategorii Best Airport by Size and Region w klasie europejskich portów lotniczych obsługujących rocznie do 15 mln pasażerów. Wyróżnienie to, przyznawane najlepszym lotniskom na świecie według ich oceny przez pasażerów, zostało nadane krakowskiemu lotnisku już w marcu br., ale przyznaną wówczas statuetkę prezes Radosław Włoszek otrzymał z rąk dyrektora generalnego ACI World Luisa Felipe de Oliveira dopiero podczas konferencji w Montrealu.
Program Airport Service Quality (ASQ) to wiodący na świecie program pomiaru satysfakcji podróżujących z jakości i standardów obsługi na lotniskach. ASQ mierzy zadowolenie pasażerów według 34 kluczowych wskaźników, które pozwalają na kompleksową ocenę poziomu świadczonych usług na ścieżce pasażera odlatującego i przylatującego.
Krakowskie lotnisko, na którym badanie poziomu satysfakcji pasażerów realizowane w ramach programu ASQ prowadzone jest nieprzerwanie od 2007, dynamicznie reaguje na zmieniające się przepisy międzynarodowe i zasady sanitarne, podejmuje działania w kierunku podnoszenia jakości usług i stale monitoruje wszelkie uwagi podróżujących. Analiza sugestii i uwag pasażerów, jak również sukcesywne wdrażanie kolejnych udogodnień, przekłada się na wzrost pozytywnych opinii wśród podróżujących (Wizz wznawia 6 połączeń z Polski, 2021-08-26, Z Krakowa do Nowego Jorku, 2021-06-27, Nowa trasa z Krakowa do Turynu, 2021-06-17).
Airports Council International (Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych) to założone w 1991 branżowe stowarzyszenie portów lotniczych na świecie, którego celem jest wspieranie współpracy między jego członkami – portami lotniczymi a innymi partnerami w światowej branży lotniczej, w tym Międzynarodową Organizacją Lotnictwa Cywilnego (ICAO), Międzynarodowym Stowarzyszeniem Transportu Lotniczego (IATA) i Organizacją Cywilnych Służb Żeglugi Powietrznej (Civil Air Navigation Services Organization). Reprezentując interesy portów lotniczych w kluczowych fazach opracowywania polityki, ACI ma znaczący wkład w zapewnienie bezpiecznego, zorientowanego na klienta i przyjaznego dla środowiska globalnego transportu lotniczego. W styczniu 2021 ACI obsługiwało 701 członków, którzy prowadzili 1933 porty lotnicze w 183 krajach.
Na podstawie informacji Marcina Sigmunda