Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowa nawierzchnia na Lotnisku Chopina

Lotnictwo cywilne, 20 lipca 2021

Prace modernizacyjne dróg kołowania lotniska Chopina w Warszawie trwały ponad miesiąc i zakończyły się w drugiej połowie czerwca. W ramach robót wymieniono warstwę ścieralną nawierzchni oraz oświetlenie nawigacyjne. W projekcie zastosowano asfalty modyfikowane polimerami MODBIT, których właściwości pozwoliły na uzyskanie trwałej i szorstkiej nawierzchni spełniającej najwyższe standardy bezpieczeństwa.

W ramach modernizacji przeprowadzono remont dróg kołowania DK A5, A6, A7 i A8 oraz DK H2 Lotniska Chopina / Zdjęcia: LOTOS Asfalt

Remont dotyczył dróg kołowania DK A5, A6, A7 i A8 oraz DK H2 lotniska lokalizowanego na warszawskim Okęciu. Za realizację robót odpowiedzialna była spółka Colas Polska. To wyjątkowy projekt nie tylko ze względu na wysokie wymogi eksploatacyjne stawiane nawierzchni, ale również na panujące tam najwyższe zasady bezpieczeństwa i reżimy czasowe. Prace prowadzone były przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu lotniczego, co niosło za sobą wiele dodatkowych wyzwań. Do strefy drogi startowej na przykład można było zbliżyć się jedynie w czasie tzw. core night, czyli całkowitego zakazu wykonywania operacji lotniczych, obowiązującego między 23:30 a 5:30.

W czasie takiej operacji musieliśmy zmobilizować sprzęt, wykonać roboty i posprzątać po sobie. Pół godziny przed otwarciem lotniska przyjeżdżał dyżurny portu, który dokonywał kontroli czystości strefy. Bywało, że pierwszy samolot lądował 30 sekund po otwarciu lotniska, także nie było żartów – tam nie ma miejsca na margines błędu. Jak widać, praca na lotnisku wymagała specjalnego podejścia co do planowania, jak i godzin realizacji – stwierdził Paweł Majewski, kierownik grupy budów Colas Polska.

Dostawcą surowca była spółka LOTOS Asfalt. – Asfalty modyfikowane od wielu lat z powodzeniem stosowane są do budowy nawierzchni o najwyższych wymaganiach eksploatacyjnych w Polsce i poza jej granicami. Jesteśmy partnerem [..] w realizacji ambitnych zadań infrastrukturalnych, jak również przy realizacji tzw. zadań specjalnych, jakimi są budowa i remonty nawierzchni lotniskowych – dodał Krzysztof Rodzik, członek Zarządu LOTOS Asfalt.

Wybór tego typu asfaltu poprzedziły dokładne badania laboratoryjne. Istotne było to, aby docelowa nawierzchnia asfaltowa spełniała wyśrubowane normy stawiane nawierzchniom lotniskowym. – Asfalty modyfikowane zapewniają odporność na deformacje plastyczne i spękania niskotemperaturowe oraz zabezpieczają przed działaniem czynników atmosferycznych – wody i mrozu oraz ekstremalnych temperatur. Dodatkowym atutem tego typu nawierzchni, i ich przewagą nad nawierzchniami betonowymi, jest odporność na działanie soli odladzających oraz zapewnienie nawierzchni lotniska wymaganej szorstkości, co jest niezwykle ważne ze względu na bezpieczeństwo – podkreśliła Aldona Mizgalska, dyrektor Laboratorium Colas Polska (Odbudowa ruchu na Lotnisku Chopina , 2021-07-16).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.