Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Szwecja kupi GlobalEye

Lotnictwo wojskowe, 02 listopada 2021

Rząd w Sztokholmie zezwolił na zakup samolotów wczesnego ostrzegania i kierowania GlobalEye, opartych na odrzutowcach klasy biznes Bombardier Global 6000. Flygvapnet (wojska lotnicze) pozyskają 2 samoloty tego typu, które zastąpią używane obecnie S100D Argus ASC 890 (Saab 340), wyposażone w radiolokator Erieye.

Posiadanie GlobalEye może również zmniejszyć liczbę bojowych patroli lotniczych samolotów myśliwskich / wielozadaniowych, dzięki czemu wyposażone w nie eskadry pozostają w stanie pełnej zdolności do wykonywania zadań stricte bojowych / Zdjęcie: Saab

Główną zaletą nowych samolotów ma być zdolność do zapewnienia kompleksowego obraz sytuacji taktycznej na morzu i w przestrzeni powietrznej, polepszającego świadomość sytuacyjną dowódców. GlobalEye mogą też służyć do zwalczania terroryzmu na morzu, wsparcia operacji sił specjalnych, kierowania misjami poszukiwawczo-ratowniczymi i ratownictwa bojowego, monitorowania skażeń środowiska naturalnego i patrolowania wyłącznych stref ekonomicznych.

Samoloty dla Flygvapnet zostaną wyposażone w radar Erieye ER (Extender Range – o wydłużonym zasięgu), z modułami nadawczo-odbiorczymi na bazie azotku galu (GaN), opracowany na bazie doświadczeń zdobytych przy opracowywaniu radiolokatorów z rodziny Giraffe. Według producenta jego zasięg jest o 70% większy w porównaniu z protoplastą (ponad 550 km) i może znacznie szybciej przeszukiwać przestrzeń. Moduły GaN mają ponad dwukrotnie silniejszy sygnał wyjściowy przy tej samej mocy wejściowej, co umożliwia także na obserwację obiektów o znacznie mniejszej skutecznej powierzchni rozproszenia (SPR) fal radiolokacyjnych, na większym dystansie. Producent twierdzi, że podczas zadań wczesnego ostrzegania zasięg Erieye ER na małej wysokości to ponad 400 km, co daje dowódcy 20 min na podjęcie decyzji i wydanie rozkazów.

Prawdopodobnie szwedzkie GlobalEyeprzenosić będą także morski radar obserwacyjny Selex ES Seaspray 7500E z anteną fazowaną, mogący pracować jako wskaźnik ruchomych celów naziemnych i radar z syntetyczną aperturą (średniej rozdzielczości w przypadku zobrazowania dużego obszaru i wysokiej rozdzielczości przy zobrazowaniu punktowym) oraz optoelektroniczną głowicę obserwacyjną FLIR Systems Star Safire 380HD i urządzenia wsparcia elektronicznego.

Dotychczas jedynym nabywcą GlobalEye były Zjednoczone Emiraty Arabskie, które zakupiły 5 samolotów tego typu i odebrały 3 z nich. GlobalEye zostały także zaoferowane Finlandii, w ramach konkursu HX, razem z samolotami wielozadaniowymi JAS 39E Gripen (Oferty w programie HX złożone, 2021-05-02, ZEA kupują kolejne GlobalEye, 2021-01-06).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.