Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kuwejt zainteresowany Rafale

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 23 października 2009

Po wtorkowym spotkaniu ministrów obrony Kuwejtu i Francji, szejk Jaber al-Hamad al-Sabah powiedział, że jego kraj oczekuje ze strony Paryża na propozycję sprzedaży samolotów Rafale. Oba państwa przedłużyły również umowę o współpracy wojskowej.

Montaż Rafale w zakładach Dassault Aviation, w Bordeaux-Mérignac. Po latach bezowocnych starań o jakikolwiek kontrakt eksportowy, Paryż ma obecnie poważne szanse przynajmniej w 4 krajach - Brazylii, Libii, ZEA i Kuwejcie - na sprzedaż swojego sztandarowego produktu lotniczego / Zdjęcie: Dassault Aviation

Wypowiedź stanowi kolejny, oficjalny sygnał zainteresowania Kuwejtu francuskimi samolotami. W lutym prezydent Nicolas Sarkozy ujawnił bowiem, że prowadzone są wstępne rozmowy na temat sprzedaży 12-14 egz. Rafale.

Kuwejt oczekuje obecnie na szczegółową ofertę w tej sprawie. Sonduje również możliwość zakupu francuskich okrętów, systemów przeciwlotniczych i śmigłowców.

W czasie zakończonej we wtorek wizyty ministra Hervé Morina w Kuwejcie, obie strony podpisały także porozumienie o współpracy wojskowej. Dotyczy ona wymiany informacji, szkolenia i współpracy technicznej. Stanowi rozwinięcie umowy z 18 sierpnia 1992.

Wydarzenia te świadczą o bardzo intensywnych zabiegach Paryża, w celu umocnienia swojej pozycji na Bliskim Wschodzie. W maju prezydent Nicolas Sarkozy dokonał otwarcia francuskiej bazy wojskowej w ZEA (zobacz: Otwarcie bazy w Abu Dhabi). Dzięki temu Paryż uzyskał możliwość wykorzystywania swoich samolotów w rejonie Zatoki Perskiej, jak również znacząco poprawił warunki działania marynarki wojennej i - w mniejszym stopniu - wojsk lądowych.

Działania te przekładają się również na perspektywy eksportu uzbrojenia. Obecnie toczą się intensywne rozmowy na temat ewentualnego zakupu przez ZEA 60 samolotów Rafale, o szacunkowej wartości 6-8 mld USD (zobacz: Rafale dla ZEA).

Ostatnie doniesienia świadczą jednak o tym, że transakcja - mimo finalnego etapu uzgodnień - może natrafić na poważną przeszkodę. Władze ZEA żądają bowiem, by Francuzi znaleźli kupców na 68 samolotów Mirage 2000-9, z których połowa została dostarczona na przełomie lat 1980. i 1990. (ale zmodernizowano je do najnowszego wariantu kilka lat temu), a pozostałe w bieżącej dekadzie. Maszyny te tworzą, obok 79 egz. F-16E/F, potencjał bojowy tego kraju.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.