Kazańskie Zakłady Lotnicze (KAZ) otrzymały od Rosawiacji (federalnej agencji transportu lotniczego FR) zezwolenie umożliwiające śmigłowcowi Ansat wykonywanie lotów z ładunkiem lub zbiornikiem wody Bambi na zawiesiu podkadłubowym. Maksymalna masa do startu tak wyekwipowanego wiropłata może wynosić 3800 kg.
Podczas testów przeprowadzonych w KAZ wiosną br. Ansat wzniósł się na wysokość 3700 m z ładunkiem zewnętrznym o masie 600 kg. Prędkość śmigłowca wynosiła 180 km/h.
Ponadto konstruktorzy KAZ opracowali dla Ansata nakładki na płozy (zwane przez nich niedźwiedzimi łapami), umożliwiające lądowanie na miękkim gruncie.
Innym nowym rozwiązaniem, które niedawno certyfikowała Rosawiacja jest dodatkowy zbiornik, mieszczący 195 l paliwa. Dzięki niemu zasięg śmigłowca w wersji pasażerskiej wzrasta do 645 km, a wersji medycznej (Ansat-M) – do 780 km. Rozwiązanie dostępne jest także dla wiropłatów już eksploatowanych, po wprowadzeniu niewielkich modyfikacji.
– Naszym zadaniem jest stworzenie z Ansata uniwersalnego śmigłowca zdolnego do wykonywania szerokiej gamy zadań. Zwiększenie dostępnych opcji obejmuje także zastosowanie go do poszukiwań i ratownictwa – w 2020 pierwszy Ansat dołączył do Północno-zachodniego centrum ratownictwa lotniczego. Oczekujemy, że nowe zdolności Ansata staną się podstawą do dalszej współpracy z MCzS FR – powiedział dyrektor generalny holdingu Wiertalioty Rossii Nikołaj Kolesow (Transportowy Ansat, 2021-04-23).