Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Szwedzkie AMV anulowane

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Wojska lądowe, 30 października 2009

Szwedzki sąd administracyjny zdecydował wczoraj o anulowaniu wyników przetargu na transportery opancerzone dla wojsk lądowych. Uznano, że w procesie zakupu naruszono prawo o zamówieniach publicznych i nakazano powtórne przeprowadzenie przetargu.

Finowie będą musieli poczekać z ogłoszeniem kolejnego zwycięstwa AMV 8x8 na rynkach międzynarodowych. Wątpliwym jednak jest, by na decyzji sądu zyskał miejscowy producent. SEP 6x6 jest pojazdem niedopracowanym, którego finalny rozwój musiałby pochłonąć poważne kwoty / Zdjęcie: Patria

Proces wyboru dostawcy 113 transporterów dla szwedzkich wojsk lądowych rozpoczął się oficjalnie we wrześniu 2008. Oferty cenowe złożyły spółki ARTEC (Boxer), BAE Systems Hägglunds (SEP 6x6), General Dynamics European Land Systems/MOWAG (Piranha IIIC), Nexter Systems (VBCI - Véhicule Blindé de Combat d'Infanterie) oraz Patria (AMV 8x8).

Ta ostatnia została ostatecznie wybrana przez szwedzką agencję zamówień wojskowych FMV, która prowadziła postępowanie przetargowe. Umowę o wartości 240 mln Euro podpisano pod koniec czerwca bieżącego roku, a dostawy miały zostać zakończone do 2014 (zobacz: AMV 8x8 dla Szwecji, przełom(?) w Słowenii).

Niezwłocznie po podpisaniu umowy, zaskarżyła ją BAE Systems Hägglunds, rodzimy producent, oferujący pojazdy SEP (Splitterskyddad EnhetsPlattform) 6x6. To nowoczesne pojazdy, które od kilkunastu lat były przewidziane jako następcy wiekowych, gąsienicowych Pbv 302, zbudowanych w latach 1966-71 oraz Pbv 401, czyli zakupionych z zapasów po armii NRD transporterów MT-LB.

SEP miały występować na podwoziu gąsienicowym, 6x6 i 8x8. Jednak na początku ubiegłego roku rząd Szwecji anulował program, uznając jego koszty za zbyt wysokie (zobacz: Koniec SEP). Naturalną konsekwencją tej decyzji było rozpisanie międzynarodowego przetargu. BAE Systems Hägglunds zaproponował w nim wersję 6x6, licząc na niemal pewną wygraną. Decyzja FMV spowodowała jednak, że producent został zmuszony wręczyć wymówienie 320 swoim pracownikom.

Przedstawiciele Partii odnieśli się już oficjalnie do decyzji szwedzkiego sądu administracyjnego. Przyjęli ją z przykrością, jednak stwierdzili, że są pewni wygranej w nowym przetargu, głównie z powodu wysokiej jakości wozu, udowodnionej w misjach zagranicznych: Afganistanie i Czadzie. Dodajmy, że jedynym krajem, który wykorzystuje bojowo transportery, jest obecnie Polska.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.