Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Jeden M-ATV za 1,4 mln USD

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Wojska lądowe, 05 listopada 2009

W czasie specjalnej konferencji, prezentującej nowe, lżejsze samochody patrolowe klasy M-ATV, wysocy rangą przedstawiciele Pentagonu ujawnili m.in., że całkowity koszt jednego wozu, wraz z wyposażeniem i transportem do Afganistanu, wynosi 1,4 mln USD.

Pierwszy M-ATV dostarczony do Afganistanu na pokładzie C-17 Globemaster III. Przedstawiciele Oshkosh zapewniają, że zakład wyprodukuje ponad 5200 wozów do marca 2010 / Zdjęcie: USAF

M-ATV (MRAP-All Terrain Vehicle), zgodnie z nazwą, są wersją samochodów patrolowych, jednak o zmniejszonej masie i zdolnych do poruszania się w terenie. Klasyczne pojazdy klasy MRAP, choć mające wysoką odporność na wybuchy min i improwizowanych ładunków wybuchowych, charakteryzują się ograniczonymi możliwościami trakcyjnymi. W przypadku największych, o masie do 30 t, problemem jest nawet poruszanie się po drogach lokalnych.

O ile w Iraku opancerzenie odgrywało rolę decydującą, w Afganistanie, o bardzo słabej infrastrukturze transportowej, na plan pierwszy wysuwa się mobilność. Z konieczności, do większości patroli w terenach trudnodostępnych wykorzystywane są w wojskach USA opancerzone wersje samochodów Humvee, które jednak są bardzo słabo zabezpieczone przed wybuchami min. Tymczasem to właśnie miny i improwizowane ładunki wybuchowe są najbardziej częstą przyczyną strat żołnierzy koalicji.

Docelowo Pentagon zamierza zakupić opancerzone samochody terenowe nowej generacji, Joint Light Tactical Vehicle (JLTV), jednak jako rozwiązanie przejściowe wybrano właśnie M-ATV, okreslane również jako mini-MRAP. 30 czerwca przetarg na dostawy nowych pojazdów wygrał Oshkosh, pokonując 5 innych oferentów (zobacz: M-ATV dla Oshkosha). Dzień później został zawarty kontrakt na dostawę partii 2244 pojazdów, o wartości 1,06 mld USD (do tej pory zamówiono łącznie 5219 egz.). Pierwsze, 15-tonowe samochody, przewożące 5 żołnierzy, zostały przekazane kontyngentowi w Afganistanie po zaledwie 3 miesiącach (zobacz: M-ATV w Afganistanie).

Przedwczorajsza konferencja przedstawicieli Pentagonu miała na celu przybliżenie opinii publicznej szczegółów programu. Ujawniono, że resort obrony zamierza otrzymać ponad 6500 M-ATV (wcześniej podawano z reguły liczbę o 500 mniejszą). Do tej pory wojsko odebrało ok. 690 pojazdów, z czego 41 trafiło do Afganistanu do celów szkoleniowych.

Ich koszt jednostkowy wynosi 437 tys. USD. Jednak wraz z wyposażeniem (broń, system łączności, pakiet części zamiennych) oraz ceną transportu do Afganistanu, realny koszt jednego M-ATV wzrasta do 1,4 mln USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.