Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zderzenie HMS Northumberland z rosyjskim OP

Marynarka wojenna, Wypadki, 17 stycznia 2022

Telewizja BBC Channel 5 ujawniła, że w 2020 doszło do zderzenia należącej do Royal Navy (królewskiej marynarki wojennej) fregaty HMS Northumberland (F238), typu 23, z niezidentyfikowanym rosyjskim okrętem podwodnym. Zdarzenie zostało sfilmowane przez ekipę telewizyjną realizującą na pokładzie fregaty serial Warship: Life at Sea. 7 stycznia 2022 informację potwierdziło brytyjskie ministerstwo obrony.

 Poza sonarem holowanym typu 2087 do zadań ZOP fregata HMS Northumberland może wykorzystywać również śmigłowiec pokładowy Merlin Mk 2 / Zdjęcie: MO W. Brytanii

W końcówce 2020 rosyjski okręt podwodny, który był śledzony przez  HMS Northumberland uderzył w sonar holowany fregaty. Royal Navy rutynowo śledzi zagraniczne okręty nawodne i podwodne w celu zagwarantowania bezpieczeństwa W. Brytanii – powiedział rzecznik ministerstwa obrony.

Według relacji świadków z ekipy telewizyjnej krótko przed zdarzeniem załoga śmigłowca pokładowego poinformowała stanowisko dowodzenia o widocznym peryskopie. Chwilę później okręt podwodny się zanurzył i właśnie wtedy doszło do zderzenia z sonarem holowanym fregaty. Po zderzeniu fregata udała się do jednego ze szkockich portów w celu wymiany sonaru Thales typu 2087. Sonar tego typu może działać zarówno w trybie pasywnym jak i aktywnym.

Grudzień 2020 był bardzo intensywny w wykonaniu Royal Navy. W tym czasie brytyjskie okręty śledziły ruchy kilku jednostek rosyjskich. HMS Northumberland pilnował niszczyciela proj. 1155 Wice-admirał Kułakow (626), który powracał do Siewieromorska po kilkumiesięcznym pobycie na M. Śródziemnym. Następnie brytyjska marynarka śledziła rosyjskie OP w rejonie podbiegunowym. Dokładne miejsce kolizji nie zostało ujawnione, ale do incydentu doszło na północnym Atlantyku, prawdopodobnie ok. 200 Mm na północ od Szkocji.

W czasie zimnej wojny nierzadko dochodziło do kontaktów okrętów NATO z radzieckimi. Ujawniony incydent jest pierwszym tego typu z udziałem brytyjskiego okrętu, do którego doszło po rozpadzie ZSRR. A przynajmniej pierwszym oficjalnie potwierdzonym, ponieważ Royal Navy co do zasady nie komentuje swoich operacji, ale tym razem, z powodu obecności cywilnych świadków i nagrania zdarzenia, musiała się do niego odnieść. Strona rosyjska nie komentuje incydentu (CSG 21 osiąga IOC, 2021-01-07).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.