Rolls-Royce i tureckie przedsiębiorstwo Kale podpisały umowę o współpracy przy opracowywaniu silnika dla projektowanego przez TUSAS tureckiego samolotu wielozadaniowego TF-X. Oba przedsiębiorstwa utworzą spółkę joint-venture TAEC, w której Turcy będą mieli 51% udziałów.
Zaangażowanie brytyjskiego koncernu ma związek z kilkoma nieudanymi próbami samodzielnego zaprojektowania odpowiednich silników przez Turcję. Szef tureckiej Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB, Dyrekcji Przemysłu Obronnego) (SSB) İsmail Demir podał, że niepowodzeniem zakończyło się 5 lub 6 prób zbudowania silnika.
Rolls-Royce oferował swoje usługi Turcji już w 2017, a bazą nowego napędu miał być silnik EJ200. W 2019 koncern wycofał się ze współpracy z powodu sporu związanego z prawami własności intelektualnej. W 2020 minister spraw zagranicznych Turcji Mevlüt Çavuşoğlu powiedział, że jego kraj chciałby powrócić do rozmów z Rolls-Royce’em na temat silnika, co jak widać zakończyło się powodzeniem.
Prototyp TF-X ma zostać oblatany w 2026 roku, a do służby samolot ma wejść cztery lata później. Pierwszy prototyp ma być napędzany amerykańskimi silnikami GE F110. Myśliwiec jest projektowany z myślą o zastąpieniu w latach 2030. tureckiej floty F-16C/D. TF-X ma być samolotem wielozadaniowym ze szczególnym naciskiem na zwalczenie celów powietrznych (Turecki ośrodek badań aerodynamicznych , 2021-06-18, GE F110 do napędu prototypów TF-X, 2018-11-02).