Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

USAF wybrały E-7 Wedgetail

Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, 28 kwietnia 2022

US Air Force podjęły decyzję o wyborze samolotu wczesnego ostrzegania i kierowania Boeing E-7 Wedgetail dla zastąpienia używanych w tej chwili Boeingów E-3 Sentry (AWACS). W uzasadnieniu podano, że E-7 jest jedynym samolotem oferującym wymagane możliwości w zakresie dowodzenia, kierowania walką i wykrywania celów i możliwym do wprowadzenia do uzbrojenia w wymaganym czasie.

Do tej pory E-7 został zamówiony przez wojska lotnicze Australii, Turcji i Korei Południowej / Zdjęcie: Maciej Hypś

Nie podano, ile nowych samolotów chcą zamówić USAF. Obecnie amerykańskie wojska lotnicze mają w uzbrojeniu 31 E-3G, których średni wiek to 42 lata. 15 z nich ma zostać wycofanych w roku budżetowym 2023, rozpoczynającym się 30 września br.

Chociaż Boeing E-7 Wedgetail jest samolotem użytkowanym od wielu lat przez Australię, Turcję i Republikę Korei, to wersja dla USAF ma się odznaczać wyposażeniem dodatkowym. Z tego powodu konieczne jest opracowanie prototypu nowej wersji samolotu. Podpisanie kontraktu w tej sprawie jest spodziewane w roku budżetowym 2023, a prototyp miałby być ukończony w ciągu 4 lat. Drugi prototyp ma być zamówiony w roku budżetowym 2024, a w roku budżetowym 2025 ma zapaść decyzja o zamówieniu samolotów seryjnych.

Dowództwo amerykańskich wojsk lotniczych od dawna poszukiwało następcy E-3 Sentry. Są one zbudowane na bazie Boeingów 707 i zostały wyprodukowane w latach 1971-1984. Ze względu na wiek i trudności z dostępnością części zamiennych utrzymanie ich w sprawności z każdym rokiem jest coraz trudniejsze. W latach 2011–2019 flota E-3 nie uzyskiwała pożądanego poziomu gotowości do lotu.

Najważniejsi decydenci już w 2021 wskazywali na chęć zakupienia E-7. We wrześniu zeszłego roku szef sztabu USAF gen. Charles Brown powiedział, że rozważa zamówienie E-7 i rozmawiał na temat możliwości tego samolotu z Australijczykami. W grudniu zainteresowanie samolotem wyraził również sekretarz wojsk lotniczych Frank Kendall. Wskazał jednak, że nowe samoloty będą rozwiązaniem przejściowym do czasu opracowania kosmicznego systemu rozpoznania i wskazywania celów (Studium wykonalności AFSC, 2022-04-05).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.