Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zamówienie na pasażerskie B747-8

Lotnictwo cywilne, 07 grudnia 2009

Korea Air będzie pierwszym, azjatyckim użytkownikiem pasażerskiej wersji Boeinga B747-8. Uzyskane w ubiegłym tygodniu zamówienie na 5 samolotów jest poważnym sukcesem amerykańskiego producenta, który do tej pory podpisał umowy na jedynie 27 maszyn tego typu.

Artystyczna wizja koreańskiego B747-8. Przedstawiciele Boeinga twierdzą, że mimo poważnych opóźnień w rozwoju wersji towarowej, prototyp wersji pasażerskiej zostanie oblatany w połowie 2010, a pierwsze dostawy wyznaczono na koniec 2011 / Rysunek: Boeing

Podpisane 4 grudnia porozumienie dotyczy samolotów z trzema klasami, dla 467 pasażerów. To 51 osób więcej, niż w przypadku nieco krótszych B747-400. Szacunkowa wartość kontraktu wynosi 1,5 mld USD.

Dla Boeinga, umowa ma ogromne znaczenie. B747-8 reklamowany jest jako wyjątkowo oszczędny, długodystansowy samolot, który jest zdecydowanie bardziej nowoczesny, niż starsza, obecnie wykorzystywana wersja. Maszyna ma być konkurencją dla europejskiego A380. Tyle, że do tej pory producent uzyskał niewielkie zamówienia na swój nowy model.

Jedynie w 2006 Lufthansa kupiła 20 samolotów, kolejne 7 - przedsiębiorstwa amerykańskie, z przeznaczeniem na samoloty dyspozycyjne. To niewiele, w porównaniu do 202 zamówionych A380. Tym bardziej, że przez 3 lata nie zanotowano żadnej, kolejnej transakcji… Biorąc również pod uwagę fakt wycofania z użytku części starszych modeli pasażerskich B747 (zobacz: Co dziesiąty B747-400 wycofany ze służby), podpisana z Korea Air umowa, daje szansę na kontynuowanie programu pasażerskiego Jumbo-Jeta.

O wiele lepiej idzie sprzedaż samolotów wersji towarowej. Do tej pory zebrano zamówienia na 78 egz. B747-8F, jednak przypomnieć należy, że w tym segmencie Boeing jest w praktyce monopolistą. Airbus zamroził bowiem program budowy towarowej wersji A380.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.