Wczoraj, 29 czerwca 2022, w gdańskiej stoczni Marine Projects odbyła się uroczystość wodowania pełnomorskiej jednostki patrolowej SG-301 dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Jest to pierwszy tak duży patrolowiec, który trafi do służby w polskiej Straży Granicznej.
W Polsce zrealizowano pierwszy etap budowy kadłuba jednostki. Wczoraj został on zwodowany poprzez zanurzenie w doku pływającym a następnie wyholowanie. Za 14 dni za pomocą holowników kadłub zostanie przetransportowany do Francji do stoczni w Calais, gdzie zostanie wyposażony. Jednostka ma wrócić do kraju w przyszłym roku. Pierwotne plany zakładały zakończenie budowy w listopadzie br., pandemia spowodowała jednak opóźnienie w harmonogramie.
Budowa patrolowca rozpoczęła się pod koniec czerwca 2021 na podstawie umowy z października 2020. Jej wartość wyniosła ok. 111 mln PLN. 90% tej kwoty pochodziło z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego UE a pozostała część z budżetu państwa. Jednostka będzie miała 70 m długości i 11 m szerokości. Napęd spalinowo-elektryczny pozwoli rozwijać prędkość maksymalną 19 w. Przy prędkości ekonomicznej 9 w zasięg patrolowca wyniesie co najmniej 2600 Mm. Załoga będzie się składać z 20 osób, możliwe będzie jednak zaokrętowanie do 35 osób. W przypadku akcji ratowniczych krótkotrwale na pokładzie jednostki będzie mogło przebywać 250 rozbitków.
SG-301 będzie przeznaczony do ochrony zewnętrznych granic morskich UE i udziału w połączonych wielozadaniowych operacjach morskich koordynowanych przez Frontex na Morzu Bałtyckim i Śródziemnym. Będzie mógł realizować zadania z zakresu ujawniania prób przekroczenia morskich granic UE, przeciwdziałania nielegalnej migracji, transportowania przez granice morskie odpadów i niebezpiecznych substancji chemicznych. Będzie mógł także brać udział w operacjach ratowniczych, humanitarnych, usuwaniu zanieczyszczeń i innych działaniach (Umowa na OPV dla MOSG, 2020-10-05).