Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pandur Evo dla USSOCOM

Transakcje, Przemysł zbrojeniowy, Wojska specjalne, 01 sierpnia 2022

Jak poinformował niedawno Departament Obron pod koniec czerwca General Dynamics Land Systems otrzymał zamówienie na produkcję i dostawę pojazdów Armored Ground Mobility System (AGMS) o łącznej wartości blisko 56 mln USD (ok. 260 mln PLN). Będą nimi Pandury Evo. Duże znaczenie w wyborze ma dotychczasowe doświadczenie amerykańskich jednostekspecjalnych w użytkowaniu tego sprzętu.

Testy Pandura Evo zaplanowano na rok budżetowy 2023/24, a wprowadzenie do służby rok później. Oprócz operatorów Delty ich użytkownikiem będą żołnierze 75. Pułku Rangers / Zdjęcie: GDLS

Pojazdy zostaną wyprodukowane w Wiedniu, gdzie europejski oddział amerykańskiego koncernu obsługuje linię produkcyjną kto Pandur. Zamówienie realizowane będzie za pośrednictwem US Army Contracting Command. Dostawy mają zakończyć się w połowie 2025. Nie ujawniono liczby pozyskiwanych pojazdów, ale można przypuszczać, że będzie ona podobna do tej, która jest w użyciu. Testy Pandura Evo zaplanowano na rok budżetowy 2023/24, a wprowadzenie do służby rok później. Oprócz operatorów Delty ich użytkownikiem będą żołnierze 75. Pułku Rangers.

Ani producent, ani Departament Obrony USA nie ujawniłdocelowego użytkownika pojazdów w siłach zbrojnych USA, na podstawie opublikowanego przez Dowództwo Operacji Specjalnych (SOCOM) w marcu 2020 zapytania ofertowego można stwierdzić, że pojazdy przeznaczone są dla sił specjalnych. Zastąpią lekkiego Pandura I w układzie 6 × 6 używanego od 2000 przez pododdziały Delty. Na przestrzeni lat Amerykanie pozyskali 21 takich pojazdów, ale nie wszystkie pojazdy są używane. Mają za sobą intensywną służbę w ramach operacji w Afganistanie, Syrii i Iraku.

Od nowego wozu Amerykanie wymagają, aby był zdolny przewieźć 9-10 żołnierzy i mieć całkowitą ładowność wynoszącą nie mniej niż 2040 kg. Powinien zmieścić się w ładowni samolotu C-130 H/J (2,6 m szerokości i 2,2 m wysokości).

Pandur Evolution, ważący około 18,6 tony, napędzany jest 8,9-litrowym 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym Cummins ISLe 450 o mocy 335 kW (455 KM) za pośrednictwem 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów ZF. Osiąga prędkość maksymalną 118 km/h, a stosunek mocy do masy wynosi 17,6 kW/t.

Łącznie z dodatkowym opancerzeniem – panelami pancerza pasywnego na kadłubie – osłonność balistyczna spełnia wymagania poziomu 3. wg STANAG 4569, a przeciwminowa jest nieco wyższa niż poziom 3. Wóz w służbie austriackich wojsk lądowych wyposażono w zsmu ESL Advanced Information Technology WS4 Panther z wkm M2HB kal. 12,7-mm (opcjonalnie może być zamontowany km MG74 kal. 7,62-mm lub 40-mm granatnik automatyczny. Moduł uzbrojenia dostarczył izraelski Elbit Systems. Amerykanie jednak chcą, aby pojazd można było wyposażyć w więcej niż jeden rodzaj uzbrojenia jednocześnie (Filipiny oczekują na Sabrah, 2021-12-24, Austria zamawia Pandury 6x6 Evo, 2021-01-27).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.