Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Europejskie fundusze dla Jasionki

Infrastruktura, Lotnictwo cywilne, Lotnictwo wojskowe, Transport lotniczy, 03 listopada 2022

Port lotniczy Rzeszów-Jasionka podpisał umowę z Komisją Europejską na dofinansowanie, kwotą ponad 16,5 mln euro (ponad 77,7 mln zł), ważnych inwestycji infrastrukturalnych dla lotniska. W ten sposób zyskają wsparcie dwa projekty podrzeszowskiego lotniska wybrane w konkursie dla sektora transportu w ramach instrumentu Łącząc Europę 2021-2027 (CEF 2). Oba zyskały uznanie w obszarze tematycznym Dostosowanie sieci TEN-T do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania (dual use) w ramach mobilności wojskowej (tzw. Military Mobility).

Modernizacja umożliwi wykonywanie w Jasionce operacji lotniczych 24/7, w każdych warunkach pogodowych / Zdjęcie: Robert Neumann – materiały prasowe portu lotniczego Rzeszów-Jasionka

W Europie wybrano 22 projekty do dofinansowania z instrumentu Łącząc Europę, z czego 5 z Polski, a 2 z lotniska w Jasionce. Na obie inwestycje, szacowane łącznie na ponad 33 miliony euro, podrzeszowskie lotnisko dostanie do 50% dotacji z Komisji Europejskiej (Letnie kierunki z Jasionki, 2022-10-25).

Naszym celem jest rozwój lotniska Rzeszów-Jasionka w perspektywie długoterminowej. Dlatego bardzo się cieszę, że działania jakie podjęliśmy ostatnimi czasy, celem pozyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej, zostały zwieńczone podpisaniem umowy dla tych dwóch niezwykle istotnych dla lotniska projektów – podkreśla Adam Hamryszczak, prezes podrzeszowskiego lotniska.

Ogólnym założeniem projektu jest modernizacja istniejącej infrastruktury portu lotniczego Rzeszów-Jasionka tak, aby była lepiej przystosowana do obsługi cywilnego i wojskowego ruchu lotniczego.

Budowa nowego odcinka równoległej drogi kołowania poprawi możliwości operacyjne lotniska i zwiększy przepustowość istniejącego pasa startowego, co przełoży się na możliwość zwiększenia liczby operacji lotniczych.

Przebudowa pasa startowego na odcinku 700 m w ramach pierwszego projektu znacznie poprawi jego nośność i zwiększy trwałość poprzez zastosowanie nawierzchni z betonu cementowego, zamiast istniejącej nawierzchni asfaltowej. Takie rozwiązanie w obszarze przyziemienia samolotu jest znacznie bardziej odporne na uszkodzenia i zapewni trwałość nawierzchni pozwalając na wykonywanie operacji lotniczych przez dłuższy czas.

Drugi projekt dotyczy przebudowy pasa startowego na odcinku ok. 1800 m, szerokości 45 m z dwoma poboczami o szerokości 17,5 m wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną. Przebudowa pasa startowego w tej części będzie realizowana z zastosowaniem nowej nawierzchni z betonu asfaltowego. Takie rozwiązanie w centralnej części pasa startowego pozwoli na jego optymalne wykorzystanie.

Realizacja obu projektów zmniejszy częstotliwość prac remontowych na pasie startowym, co obniży koszty operacyjne i umożliwi wykonywanie operacji lotniczych 24 h na dobę, przez 7 dni w tygodniu i w każdych warunkach pogodowych. Projekt poprawi parametry techniczne i zwiększy bezpieczeństwo operacji lotniczych na istniejącej drodze startowej, której łączna długość wynosi 3200 m i należy do najdłuższych w kraju.

Pierwszy projekt ma zostać zakończony do końca 2024, drugi – rok później. Projekty współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu Łącząc Europę 2021-2027 (CEF Military Mobility). Niedawno poddobne wsparcie otrzymał port lotniczy we Wrocławiu (Rozbudowa wrocławskiego lotniska , 2022-10-24).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.