Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

PAK FA oblatany

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 29 stycznia 2010
Rosyjski myśliwiec nowej generacji PAK FA (T-50) został dziś oblatany w Komsomolsku nad Amurem.

Oblotu dokonano w przewidywanym wcześniej terminie (PAK FA - oblot jutro). Prototyp PAK FA (Perspektiwnyj awiacionnyj kompleks frontowoj awiacji) pilotował pilot doświadczalny Siergiej Bogdan. Samolot poleciał z nowymi silnikami, przetestowanymi wcześniej na Su-27M.

Samolot wystartował o 4:20 czasu moskiewskiego z lotniska fabrycznego KNaAPO w Komsomolsku nad Amurem po krótkim rozbiegu. Lot trwał 47 minut. Przebiegał bez żadnych problemów. Przetestowano funkcjonowanie silników, sterowność samolotu, schowano i wypuszczono podwozie.

Przy okazji oblotu ujawniono pierwsze zdjęcia samolotu. PAK FA jest zbudowany w klasycznym układzie aerodynamicznym, ze zdwojonym usterzeniem pionowym i rozsuniętymi gondolami silników, z wlotami powietrza pod skrzydłami.

Kompania Suchoj podała, że samolot jest wyposażony w zupełnie nową awionikę, integrującą funkcję elektronicznego pilota, wyręczającego pilota w większości dotychczas wykonywanych funkcji, oraz radiolokator z anteną skanowaną fazowo. Wyposażenie pozwala na wymianę informacji w czasie rzeczywistym z innymi samolotami i stacjami naziemnymi. Zastosowanie materiałów kompozytowych i układ aerodynamiczny zmniejsza skuteczny przekrój odbicia radiolokacyjnego.

PAK FA to pierwszy całkowicie nowy rosyjski samolot bojowy zbudowany po upadku ZSRS. Program jego budowy jest współfinansowany przez Indie (F-35 dla Indii?). Według dyrektora generalnego OAO Kompania Suchoj, Michaiła Pogosjana, PAK FA ma mieć znacznie korzystniejszy stosunek efektywności do ceny niż zachodnie odpowiedniki.

Dalsze próby PAK FA będą prowadzone w LII w podmoskiewskim Żukowskim i ośrodku doświadczalnym im. Czkałowa w Achtubinsku. Seryjne samoloty mają zacząć wchodzić do uzbrojenia WWS w 2015.

Według ocen ekspertów, największe problemy w rozwoju PAK FA sprawiają silniki (PAK FA - oblot jutro). Według dyrektora NPO Saturn, Ilii Fiedorowa, brakuje pieniędzy na ich rozwój. W programie przewidziano na ten cel 9 mld rubli (ok. 300 mln USD). Michaił Pogosjan mówił też o kłopotach z technologiami kompozytowymi (jakością i ceną) oraz wyposażeniem elektronicznym. Oznacza to, że Rosjanie mają problemy właściwie z wszystkimi komponentami nowego samolotu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.