Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

F-35 dla Indii?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 17 stycznia 2010

USA zaoferowały Indiom swój najnowszy samolot - myśliwiec wielozadaniowy F-35. Warunkiem transakcji jest zakup przez Delhi myśliwców F-16 Super Viper w przetargu na M-MRCA.

O nieoficjalnych rozmowach na temat amerykańskiej oferty donosi indyjska prasa, w tym magazyn India Strategic Defence. Ofertę mieli złożyć przedstawiciele Lockheed Martina - producenta zarówno F-16, jak i F-35. Zaoferowali oni morską odmianę nowego myśliwca indyjskiej marynarce wojennej, która poszukuje samolotów pokładowych dla swych nowych lotniskowców (powstają 3 okręty o wyporności po 40 tys. ton, pierwszy z nich ma wejść do służby w 2015, Indyjski przetarg na samoloty pokładowe). Lockheed Martin oferuje dostawę F-35 w wersji morskiej za 7-8 lat. Z Amerykanami konkurują Rosjanie, Francuzi i Szwedzi (Sea Gripen dla Indii?).

Prezentacja dla marynarki wojennej Indii odbyła się w odpowiedzi na Request for Information (RFI). Na czele delegacji Lockheed Martina stał Orville Prins, wiceprezes ds. rozwoju handlu. Poinformował on, że koncern uzyskał zgodę na rozpoczęcie rozmów od US Department of Defense (DoD). Ewentualna umowa będzie musiała zostać jednak uzgodniona przez rządy w Waszyngtonie i New Delhi. Nieoficjalnie wiadomo, że warunkiem sprzedania najbardziej zaawansowanego technologicznie samolotu amerykańskiego (obok F-22) jest wcześniejszy zakup mniej nowoczesnych myśliwców F-16 Super Viper w ramach przetargu na Medium Multi Role Combat Aircraft (M-MRCA). Indie chcą kupić 126 samolotów tej klasy (Indyjskie próby za kilka dni?). USA nie zdecydowały się na zaoferowanie F-35 w przetargu na M-MRCA, mimo wcześniejszych doniesień na ten temat (rozmowy toczyły się w połowie 2007). Zdecydował indyjski wymóg pełnego transferu technologii samolotu.

Indie współfinansują obecnie program budowy konkurencyjnego wobec F-35 rosyjskiego myśliwca 5. generacji PAK FA (T-50). Rosja jest zainteresowana odmianą jednomiejscową, a Indie dwumiejscową samolotu (Indyjsko-rosyjski myśliwiec 5. generacji). Pierwsze egzemplarze seryjne miałyby wejść do uzbrojenia indyjskich wojsk lotniczych w 2017 (do rosyjskich WWS w 2015). Na razie nie wiadomo, czy powstanie morska wersja PAK FA.

Rosyjsko-indyjskie rozmowy na temat szczegółów wspólnego programu trwały 2 lata. Udział indyjskiej wytwórni HAL w programie PAK FA (w Indiach określanego jako FGFA, Fifth Generation Fighter Aircraft) ma wynieść 25%. Całą wartość programu szacuje się na 8-10 mld USD. Rosja i Indie zobowiązały się do zamówienia po 250 samolotów T-50 (Rosjanie 200 jednomiejscowych i 50 jednomiejscowych, a Indie odwrotnie). Ich cena jednostkowa jest szacowana nieoficjalnie na 85-100 mln USD. HAL ma opracować m.in. komputer pokładowy, wyposażenie nawigacyjne i systemy samoobrony. Indie mają przekazać też swe doświadczenia w budowie struktur kompozytowych (kadłub T-50 ma być zbudowany w 20% z kompozytów, w 25% z tytanu), zdobyte przy budowie samolotu Tejas (Tejasy za MiGi-21). W najbliższym czasie przewidywany jest oblot pierwszego prototypu PAK FA, którego próby naziemne już się rozpoczęły (Próby kołowania PAK FA).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.