Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Początek sprzedaży R66

Lotnictwo cywilne, 12 lutego 2010

Frank Robinson, właściciel Robinson Helicopters (RHC), poinformował o rozpoczęciu sprzedaży nowego śmigłowca R66 z silnikiem turbinowym. Ujawnił również część danych technicznych i cenę: 770 tys. USD.

</span>R66 będzie pierwszym śmigłowcem z silnikiem turbinowym i największym w ofercie RHC. Maszyny tego typu będą mogły przewozić 5 osób z prędkością przelotową 220 km/h / Zdjęcie: RHC

RHC, spółka, założona w 1973 przez Franka Robinsona, byłego pracownika zakładów Bell i Hughes, produkuje dwumiejscowe R22 i czteromiejscowe R44, napędzane silnikami tłokowymi. Mimo stosunkowo niewielkich obrotów, przedsiębiorstwo to produkuje najwięcej śmigłowców na świecie (zobacz: 893 śmigłowce Robinsona), wyprzedzając takich potentatów, jak Bell czy Eurocopter.

Rozwijając swoją ofertę, Frank Robinson ogłosił w 2007 rozwój nowej, większej konstrukcji, R66, napędzanej turbinowym silnikiem Rolls-Royce RR300 o mocy 300 KM. Nie ujawniono wtedy wielu obliczeniowych danych technicznych, ograniczając się do stwierdzenia, że nowa konstrukcja będzie wywodziła się z R44, dysponując jednak dodatkowym siedzeniem pasażera i powiększonym bagażnikiem oraz - oczywiście - lepszymi własnościami lotnymi. R66 ma teoretycznie nie konkurować bezpośrednio z innymi, małymi śmigłowcami utytułowanych producentów. Będzie nieco mniejszy i lżejszy niż np. Bell 206B3. Słabszy silnik spowoduje mniejszą prędkość wznoszenia, a ograniczony zapas paliwa - o 10% mniejszy zasięg. Z drugiej jednak strony przewiezie identyczną liczbę pasażerów, z taką samą prędkością, przy zdecydowanie niższej cenie...

Wczoraj założyciel RHC ogłosił, że nowy śmigłowiec zostanie wystawiony na HeliExpo w Houston, w dniach 21-23 lutego. Jednocześnie z zapowiedzią, sieć sprzedaży i serwisu RHC, licząca ok. 400 punktów, rozpoczęła zbieranie zamówień na R66.

Frank Robinson ujawnił przy tej okazji część nieznanych do tej pory danych technicznych. I tak, maksymalna masa pasażerów i bagażu to 422 kg, przy całkowicie wypełnionych zbiornikach paliwa o masie kolejnych 225 kg. Pozwoli to osiągnąć zasięg 600 km (bez rezerwy). Prędkość wznoszenia przekracza 5 m/s. Przypomnijmy, że masa całkowita R66 wynosi ok. 1230 kg, a pułap to 4200 m. Zaznaczono jednak, że dane te mogą się nieznacznie zmienić po zakończeniu pełnego programu testów.

Robinson ujawnił również cenę śmigłowca. W wersji podstawowej wyniesie ona 770 000 USD. To zdecydowanie mniej, niż zapowiadano w 2007, kiedy prezes RHC obiecał, że R66 będzie kosztował poniżej 1 mln USD. By nabyć śmigłowiec należy wpłacić zaliczkę w wysokości 75 tys. USD.

Ze względu na nie zakończony proces certyfikacyjny, Frank Robinson nie podał jednak daty pierwszych dostaw. Wcześniejsze informacje świadczą jednak o tym, że może to nastąpić jeszcze w bieżącym roku.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.