Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

MH-60 czy NH90 dla marynarki australijskiej?

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 28 lutego 2010

W drugiej fazie rywalizacji o to, kto będzie dostawcą śmigłowców dla Australian Navy pozostał amerykański MH-60R i europejski NH90.

Minister obrony Australii, senator John Faulkner poinformował, że rząd wyraził zgodę na sfinansowanie zakupu śmigłowców dla marynarki australijskiej. Project AIR 9000 Phase 8 jest częścią Defence Capability Plan - przewiduje zakup okrętów z 24 śmigłowcami bojowymi, zdolnymi do zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych. Faulkner poinformował, że wybór zostanie dokonany między amerykańskim Lockheed Martin/Sikorsky MH-60R i europejskim NH Industries NH90.

Nowo zakupione śmigłowce mają pozostać w składzie australijskiej marynarki wojennej do 2040. Zastąpią flotę obecnie używanych Sikorsky S-70B Seahawk i wypełnia lukę po rezygnacji z zakupu innych amerykańskich śmigłowców - Kaman SH-2G Super Seasprite (Australia zrezygnowała z Seasprite), uznanych za przestarzałe (znacznie starszej wersji tych śmigłowców używa od niedawna, ponosząc ogromne koszty, polska MW) i nie spełniające podstawowych wymagań. To po zawodzie, jaki sprawiły Seasprite, Australia w 2009 zdecydowała się w możliwie szybkim trybie kupić nowe śmigłowce.

Ostateczna decyzja dotycząca wyboru śmigłowca ma zostać dokonana w 2011. Jeśli plan zostanie zrealizowany, dostawa pierwszych maszyn powinna nastąpić w 2014. W przetargu będzie branych pod uwagę wiele czynników wojskowych i gospodarczych, w tym parametry techniczne, kompatybilność z innymi śmigłowcami australijskich sił zbrojnych, koszt zakupu i eksploatacji, korzyści dla australijskiego przemysłu oraz minimalizacja ryzyka. Szczególnie ważny ma być interes australijskich podatników, podobnie jak w niektórych poprzednich zakupach uzbrojenia dokonywanych przez Canberrę (Australia podpisała kontrakt na dostawy okrętów amfibijnych).

Na korzyść NH90 przemawia użytkowanie przez armię australijską śmigłowców tego typu (jako MRH90). Są one montowane przez Australian Aerospace w Brisbane (Akceptacja australijskiego NH90).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.