Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rosomak-L w słoweńskim przetargu

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 13 września 2023

Słoweński minister obrony Marjan Šarec poinformował, że w programie pozyskania nowych kołowych transporterów opancerzonych zaproszono do złożenia ostatecznych ofert przez przedsiębiorstwa z Finlandii, Polski, Rumunii i Włoch. Wiadomości te opinia publiczna mogła uzyskać dzięki interpelacji posła Mihy Kordiša.

W słoweńskim przetargu bierze udział Rosomak-L, czyli wariant dłuższy o 60 cm od oryginału / Zdjęcie: Rosomak

W pierwszym etapie postępowania do rywalizacji zgłoszono pięć pojazdów: Stryker w odmianie KBWP Dragoon i standardowego transportera piechoty, AMV XP, Freccia, Rosomak-L oraz Piranha 5. Te ostatnie zaproponowane przez Rumunów jako wozy produkowane na licencji przez przedsiębiorstwo Uzina Mecanică București. Do kolejnego etapu postępowania nie zakwalifikowały się Strykery. Nie podano jednak informacji, jakie powody stały za tą decyzją.

Wiemy, że Słoweńcy chcą pozyskać wozy w konfiguracji kbwp z wieżą z armatą automatyczną kalibru 30 mm i wyrzutnią ppk. Nie do końca wiadomo, ile wozów ma trafić do uzbrojenia wojsk lądowych Słowenii. Nie wiadomo ile to będzie kosztować, ale według źródeł rządowych decyzja ma zostać podjęta wkrótce. Według ministra Šareca negocjacje z oferentami trwają. Rząd Słowenii zapowiada szybkie zakupy, gdyż chce jak najszybciej wypełniać zadeklarowane wobec NATO zobowiązania.

Nowy przetarg jest efektem decyzji podjętych w 2022. Pierwotnie Słowenia miała zakupić 45 kto Boxer w 4 wariantach i pakiet wsparcia eksploatacji. We wrześniu 2022 wszystko się zmieniło za sprawą wyniku ministerialnego audytu Opłacalność zakupu kołowych wozów bojowych 8 × 8 dla słoweńskich sił zbrojnych.

Niemiecki kto spełniał minimalne wymagania z zakresu siły ognia, ochrony balistycznej i przeciwminowej, a także manewrowości i właściwości taktyczno-technicznych. Słoweńcy uznali jednak, że ogólna wartość zamówienia nie jest satysfakcjonująca, gdyż nie uwzględniała wszystkich kosztów pozyskania Boxerów, w szczególności systemu C4I. W efekcie warta 340 mln EUR umowa na niemieckie pojazdy przeszła do historii. Kara umowna wyniesie 4,15 mln EUR (Słowenia rezygnuje z Boxerów, 2022-09-17).

Czy Rosomak biorący udział w postępowaniu ma duże szanse na zwycięstwo? Słowenia jest użytkownikiem transporterów opancerzonych XA-360, noszących lokalne oznaczenie SKOV 8 × 8 Svarun. Co prawda, jest ich tylko 30 (anulowano zakup dodatkowych 135 kto z uwagi na zarzuty korupcyjne). Rosomak-L mógłby być tańszą alternatywą dla fińskiego AMV XP, co dodatkowo mogłoby ograniczyć koszty logistyczne. Podczas szczytu NATO, który odbył się w tym roku w Wilnie, o potencjalnym zakupie Rosomaków rozmawiali premier Słowenii Robert Golob i prezydent RP.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.