US Navy odebrała pierwszy duży autonomiczny pojazd podwodny Orca Extra Large Undersea Vehicle (Orca XLUUV). Testy akceptacyjne pojazdu powinny zakończyć się jeszcze w tym miesiącu. Jednostka została zbudowana przez Boeinga we współpracy ze stocznią Huntington Ingalls Industries.
Prace nad systemami tej klasy zostały zainicjowane przez Boeinga w 2012, począwszy od pojazdu Echo Voyager. W 2017 rozpoczęły się jego testy morskie. Jak podaje producent, jest to jedyny pojazd tej klasy, który spędził w morzu ponad 10 tys. h i przebył autonomicznie setki mil morskich.
W 2019 US Navy wybrała ten koncern na dostawcę nowego pojazdu podwodnego opartego o Echo Voyagera – przyszłego Orca XLUUV. Podpisano umowę na opracowanie projektu technicznego o wartości 43 mln USD. Zamówiono też 5 pierwszych pojazdów eksperymentalnych za 274,4 mln USD. Orca miała już przejść kilka faz testów w położeniu podwodnym i nawodnym.
Rolą pojazdów klasy XLUUV jest prowadzenie długich, autonomicznych misji w środowisku wysokiego ryzyka (na akwenach pod kontrolą przeciwnika). W ten sposób ograniczone może zostać niebezpieczeństwo dla ludzi, standardowe w przypadku angażowania systemów załogowych. Jednym z zastosowań tego typu wyposażenia mogą być misje rozpoznawcze i wywiadowcze lub mapowanie dna morskiego (Testy XLUUV Orca dla US Navy, 2023-07-20, ESB bazą bezzałogowców, 2023-01-17).