DAPA podpisała z Hanwha Ocean umowę dotyczącą finansowania budowy trzeciego konwencjonalnego okrętu podwodnego projektu KSS-III serii Batch II. Ma ona wartość ponad 1,1 bln KRW (3,34 mld PLN). Południowokoreańska marynarka wojenna powinna odebrać okręt i wdrożyć go do służby w grudniu 2031.
Doświadczenia z dotychczasowej budowy okrętów podwodnych tego typu zostaną wykorzystane w celu redukcji kosztów dzięki wdrożeniu innowacyjnej technologii produkcji. Zacieśniona zostanie te współpraca z głównymi dostawcami uzbrojenia dla OP.
KSS-III Batch II stanowią drugą serię jednostek podwodnych opracowanych siłami koreańskiego przemysłu. Wcześniejsze OP KSS-I i KSS-II oparte były o projekty niemieckie – odpowiednio 209 i 214. Z kolei w porównaniu do 3 okrętów pierwszej serii (KSS-III Batch I) są dłuższe i przenoszą więcej uzbrojenia. Koreańczycy podkreślają, że są to pierwsze na świecie okręty łączące napęd niezależny od powietrza (oparty o ogniwa paliwowe) z litowo-jonowymi akumulatorami.
Jednostki te są stosunkowo duże jak na okręty konwencjonalne, wypierając 3000 t (maksymalnie ok. 3600 t). Uzbrojone są zarówno 6 wyrzutni torpedowych kal. 533 mm, jak też 10-komorową wyrzutnię pionową K-VLS (na KSS-III Batch I jest 6-komorowa). Mogą być z nich wystrzeliwane pociski balistyczne krótkiego zasięgu Hyunmoo 4-4 lub pociski manewrujące Chonryong.
Do tej pory południowokoreańska marynarka wojenna przyjęła do służby 2 z 3 zamówionych OP proj. KSS-III Batch I. Z kolei pierwszy OP drugiej serii powinien wejść do służby w 2026. KSS-III Batch II są też oferowane na eksport, w tym Polsce w ramach programu Orka (Hanwha przejmuje DSME, 2023-04-28, Wodowanie Shin Chae-ho, 2021-10-04, Testy rakiet balistycznych Republiki Korei, 2021-09-18).