Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pociski Blue Spear 5 G w Estonii

Transakcje, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 11 lutego 2024

Estonia odebrała pierwszą partię mobilnych przybrzeżnych systemów z pociskami przeciwokrętowymi Blue Spear 5G. Dostarczyły je singapurska Proteus Advanced Systems – spółka IAI (Israel Aerospace Industries) i ST Engineering Land Systems. Estonia stała się w ten sposób pierwszym odbiorcą pocisków Blue Spear 5G, które są eksportową wersją izraelskiego Gabriel V.

Kontenery z pociskami kompleksu Blue Spear 5G są ukryte w nadwoziu zamontowanym na samochodzie dostawczym / Zdjęcie: kadr z filmu PAS

Umowa na zakup mobilnego przybrzeżnego systemu z pociskami Blue Spear 5G została zawarta przez RKIK (Riigi Kaitseinvesteeringute Keskus) – ośrodka zakupów estońskiego MO – z Proteus Advanced Systems w październiku 2021 (Estonia wybrała Blue Spear, 2021-10-07). Według estońskich mediów, wartość kontraktu wynosi ok. 100 mln euro. Przybrzeżna wersja kompleksu Blue Spear 5G została opracowana specjalnie w ramach zamówienia Estonii. Przed dostawą została przetestowana w Izraelu.

Kontenery z czterema wyrzutniami Blue Spear 5G zainstalowano na podwoziu samochodu Scania 8x8. Z zewnątrz przypominają one pojazdy dostawcze. Bezpośredni montaż elementów kompleksu został zrealizowany przez estońską Pro Lift OÜ.

Dla eksploatacji kompleksów z pociskami Blue Spear 5G w estońskiej marynarce wojennej utworzono specjalny dywizjon. Jej personel liczy ponad 100 osób. Część z nich została już przeszkolona (prawdopodobnie w Izraelu).

Pocisk Blue Spear 5G ma masę startową 1250 kg, głowicę bojową o masie 150 kg, a jego długość wynosi 5,5 m. Deklarowany zasięg pocisku to 290 km (zgodnie z limitami MTCR). Nieoficjalnie podaje się, że rzeczywisty zasięg Gabriel V/Blue Spear 5G sięga 400 km (zależnie od profilu lotu). Pociski tego typu mogą razić zarówno cele morskie, jak i stacjonarne lądowe (Blue Spear mniej tajemniczy, 2022-02-21).

Blue Spear 5G startuje z wykorzystaniem silnika rakietowego na paliwo stałe. Później napędza go silnik odrzutowy. Zapewnia on wysoką prędkość poddźwiękową. System sterowania obejmuje aktywną głowicę radiolokacyjną i układ naprowadzania satelitarnego oraz dwukierunkowe łącze danych, które umożliwia zmianę celu w czasie lotu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.