Saab ujawnił projekt bezzałogowego samolotu bojowego mogącego wspierać misje samolotów bojowych z pilotami na pokładach (ang. Loyal Wingman). Program jego rozwoju nosi (lub nosił) nazwę Future Combat Air System (FCAS). Jest ona znana z innych europejskich programów budowy samolotów bojowych przyszłości.
Szwedzki koncern opublikował zdjęcia z prób makiety projektowanego naddźwiękowego bezzałogowca w tunelu aerodynamicznym. Były one realizowane w grudniu 2021 w tunelu L-2000 królewskiej politechniki w Sztokholmie. Prace finansowano ze środków własnych Saaba.
Bbsl projektowany przez Saaba jest jednosilnikowy. Ma płaski kadłub i skrzydła o małej rozpiętości oraz podwójne usterzenie pionowe. Wlot powietrza do silnika zaplanowano nad przednią częścią kadłuba, a dysza wylotowa jest konwencjonalna (okrągła, a nie płaska, jak wielu podobnych projektach). Samolot miałby przenosić uzbrojenie w dwóch zamkniętych komorach.
Saab zaprezentował też analizy prowadzące do uzyskania ujawnionego projektu. Powstawał on w kilku krokach. Ewolucja uwzględniała potrzeby aerodynamiki, a także własności stealth i możliwości przenoszenia uzbrojenia.
W 2019 ogłoszono, że Saab formalnie dołączył do brytyjskiego programu projektowania perspektywicznego samolotu bojowego Team Tempest (Team Tempest ujawnia nowe informacje, 2023-06-17) realizowanego z włoskim Leonardo. Do przedsięwzięcia przyłączyła się też Japonia. Obecnie program jest znany jako Global Combat Air Program (GCAP). Jego celem jest doprowadzenie do zbudowania latającej platformy bojowej szóstej generacji do 2035.
Szwecja ogłosiła, że zrezygnowała z udziału w GCAP w listopadzie 2023. Obecnie nie jest jasny status Saaba w programach budowy samolotów bojowych przyszłości.