Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

20 tys. Amerykanów nad Rosją

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 15 kwietnia 2010

Od zawarcia w ubiegłym roku porozumienia między Waszyngtonem a Moskwą, o wojskowym ruchu tranzytowym, do Afganistanu przybyło najkrótszą drogą ok. 20 tys. amerykańskich żołnierzy.

Zagraniczne kontyngenty w Afganistanie zależne są od transportu lotniczego. Uzyskanie zgody na przeloty amerykańskich samolotów z żołnierzami i zaopatrzeniem nad terytorium Rosji, skraca trasę i przynosi milionowe oszczędności na samym tylko paliwie / Zdjęcie: USAF

Większość dostaw zaopatrzenia do Afganistanu odbywa się drogą morską i lądową, przez Pakistan. Ruch odbywa się jednak po jedynej drodze, atakowanej w przeszłości partyzantów. Mimo ostatnich sukcesów wojsk pakistańskich, trudno wykluczyć, by nie powtarzały się one w przyszłości. Dlatego zdecydowana większość żołnierzy i najbardziej wartościowego lub niezbędnego natychmiast sprzętu, przewożona jest na pokładach samolotów. Ruch odbywa się z reguły przez bazę w Kirgistanie (zobacz: Baza Manas nie jest zagrożona).

Do niedawna amerykańskie samoloty musiały omijać terytorium wielu państw, w tym Iranu i Rosji. W połowie ubiegłego roku Waszyngton i Moskwa podpisały jednak porozumienie, zezwalające na przeloty amerykańskim samolotom. Od tego czasu 20 tys. amerykańskich żołnierzy dotarło do Afganistanu właśnie tą drogą.

Umowa nie jest jednak w pełni wykorzystywana. Zakłada, że w ciągu roku nad Rosją może przelecieć 4500 tys. samolotów USAF, czyli 12 dziennie. Powinno to przełożyć się na 133 mln USD oszczędności, w tym na paliwie czy serwisowaniu maszyn. Obecnie jednak ruch ten jest zdecydowanie mniejszy.

W praktyce przez pierwsze pół roku zapisy porozumienia nie były realizowane. Amerykanie zorganizowali jedynie 5 przelotów. Obecnie odbywają się średnio 2 loty dziennie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.