Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Amerykanie zaprojektują M1E3

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 06 czerwca 2024

Dyrektor zespołu Next Generation Combat Vehicle (NGCV) Cross Functional Team gen. bry. Geoffrey A. Norman w wywiadzie dla portalu Defense News poinformował o umowie na opracowanie wstępnego projektu czołgu M1E3 Abrams. Prace miały zostać zlecone jeszcze w maju przedsiębiorstwu General Dynamics Land Systems.

Nowy Abrams ma się wyróżniać m.in. znacznie mniejszą masą, zredukowaną względem obecnych M1A2 SEPv3 o ponad 11 tys. kg. / Zdjęcie: X

Nowa wersja Abramsa zgodnie z założeniami ma być gotowa dla US Army równolegle z wdrożeniem przyszłych bwp M30. Wiele jednak będzie zależeć od budżetu na opracowanie dojrzałych technologii na potrzeby czołgu. Obecnie trwa przegląd harmonogramu rozwoju pojazdu, którego szczegóły powinny być gotowe jesienią. Równolegle GDLS wraz z US Army rozpoczną pierwsze prace nad M1E3.

Amerykanie zdecydowali o opracowaniu czołgu w nowej konfiguracji jesienią ub. r. Wówczas zrezygnowali nad dalszą ewolucją Abramsa w obecnym kształcie, która miała się przejawić wersją M1A2 SEPv4. M1E3 (który najpewniej otrzyma oznaczenie M1A3) ma reprezentować inne, bardziej ambitne podejście, a także poważniejsze zmiany konstrukcyjne.

W najbliższych 18 miesiącach dopracowywane będą potrzebne technologie w kilku kluczowych obszarach. Będzie to automat ładowania, zdolność załogi do operowania z wnętrza pojazdu, alternatywne napędy i aktywne systemy ochrony pojazdu. Zakłada się, że masa nowego czołgu zostanie zredukowana z obecnych ok. 66 tys. kg do 54 tys. kg, czyli wartości zbliżonej do pierwszych wariantów produkcyjnych Abramsa.

Redukcja masy bez ograniczania poziomu opancerzenia będzie wymagała innego podejścia do konfiguracji wozu. Rozważana jest zmiana układu załogi, w tym rezygnacja z ładowniczego na rzecz automatu ładowania. Do tego przewiduje się także zastosowanie wieży bezzałogowej lub opcjonalnie załogowej, co pozwoli ograniczyć jej gabaryty. Napęd może mieć układ hybrydowy, by zmniejszyć zużycie paliwa i ograniczyć hałas. Niezbędnym wyposażeniem pojazdu ma być również ASOP.

Przyszły M1E3 ma współpracować w ramach Pancernych Brygadowych Zespołów Bojowych US Army z bwp określanymi obecnie jako XM30. W postępowaniu na następcę bwp M2 Bradley rywalizuje obecnie GDLS i American Rheinmetall Vehicles. Zwycięzca postępowania ma zostać wskazany pod koniec roku fiskalnego 2027 lub na początku 2028 (Wizja XM30 US Army, 2023-11-14, AbramsX ujawniony na AUSA , 2022-10-09).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.