Linie lotnicze easyJet zapowiedziały wprowadzenie elektronicznych samolotowych dzienników technicznych i elektronicznych dzienników kabinowych, co ma pozwolić na zaoszczędzenie ponad 300 tys. kartek papieru rocznie. Przejście z raportowania papierowego na cyfrowe ma też zwiększyć wydajność pracy pilotów, personelu pokładowego i ekip technicznych.
System e-techlog został opracowany przez Ultramain, zajmującą się technologią lotniczą i ma zostać wdrożony w liczącej 346 samolotów rodziny Airbus A320 flocie linii easyJet do końca 2025, zastępując dotychczas stosowane dzienniki papierowe. Jest to kolejne posunięcie tego przewoźnika mające na celu zmniejszenie ilość wytwarzanych odpadów operacyjnych.
Nowy system e-techlog ma też pomóc usprawnić proces raportowania stosowany przez pilotów, personel pokładowy i mechaników, co ma poprawić bieżącą obsługę samolotów.
Oparty o sporządzane w czasie rzeczywistym przez pilotów i personel pokładowy elektroniczne raporty system ma w szczególności ograniczyć opóźnienia naziemne, skracając czas obsługi samolotów i zwiększając ich dostępność, co ma się bezpośrednio przełożyć na zmniejszenie opóźnień wykonywanych rejsów pasażerskich.
Po całkowitym wdrożeniu e-techlog ma zostać zainstalowany na iPadach stosowanych przez personel easyJet, umożliwiając załodze zgłaszanie problemów związanych z bieżącą obsługą samolotów w czasie rzeczywistym, dając mechanikom naziemnym więcej czasu na zamawianie koniecznych części, w konsekwencji skracając opóźnienia naziemne i przestoje operacyjne.
Przejście z papierowego procesu raportowania na w pełni cyfrowy ma też zredukować do minimum ryzyko występowania pomyłek i błędnych interpretacji, ponieważ dzięki funkcji interaktywnej mapy kabiny zawartej w e-techlogu, oprogramowanie ma umożliwiać mechanikom identyfikację problemu natychmiast po wejściu na pokład samolotu (60 nowych tras easyJet, 2024-06-13).