Indyjskie media ujawniły dziennikarzom prototyp czołgu lekkiego Zorawar (nazwanego na cześć gen. Zorawara Singha). To konstrukcja opracowana przez Larsen & Toubro Defence i rządową DRDO (Defence Research and Development Organisation). Prace nad nią trwały niecałe 2 lata. Pierwsze zdjęcia czołgu opublikował na portalu X Manu Pubby, który był jednym obserwujących pokaz prototypu.
Z opublikowanych zdjęć i filmów wynika, że prototyp Zorawar jest wyposażony w gąsienice gumowo-kompozytowe. Zastosowano w nim aktywny system ochrony zintegrowany z osłonami bocznymi. Na wieży zamontowano zdalnie sterowany karabin maszynowy, prawdopodobnie indyjski Nag Mk2.
Program rozwoju indyjskiego czołgu lekkiego rozpoczął się kilka lat temu (DRDO pokazała model czołgu Zorawar, 2022-11-02). 23 kwietnia 2021 Ministerstwo Obrony Indii opublikowało zapytanie o informacje dotyczące możliwości zbudowania czołgu ważącego mniej niż 25 t, który mógłby być transportowany przez samoloty Ił-76MD lub C-17A. Miałby on być przystosowany do działania w obszarach wysokogórskich.
Pierwotnie planowano zamówienie do 350 nowych czołgów. Oczekiwano, że będą one produkowane głównie z komponentów wytwarzanych w Indiach. Pierwsze zamówienie miało dotyczyć 24 wozów za mniej niż 5 mld rupii.
MO Indii wybrało ofertę Larsen & Toubro Defence i DRDO. 16 września 2022 zamówiło 59 nowych czołgów z opcją zakupu kolejnych 295. Pierwszy miał zostać dostarczony do końca 2023.
Testy prototypu czołgu Zorawar trwają od końca stycznia 2024. Początkowo były to testy fabryczne, a od kwietnia rozpoczęły się testy państwowe. Teraz planowane jest rozpoczęcie prób w Kaszmirze. Dostawy seryjnych pojazdów powinny rozpocząć się w 2027.
Według dostępnych informacji, prototyp czołgu Zorawar jest uzbrojony w armatę Cockerill CT-CV 105HP. Jego napęd stanowi silnik o mocy 750 KM brytyjskiego Cumminsa. Czołg waży więcej niż planowano, bo ok. 30 t.