Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prototyp indyjskiego czołgu lekkiego Zorawar

Publikacje, Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, Transakcje, 06 lipca 2024

Indyjskie media ujawniły dziennikarzom prototyp czołgu lekkiego Zorawar (nazwanego na cześć gen. Zorawara Singha). To konstrukcja opracowana przez Larsen & Toubro Defence i rządową DRDO (Defence Research and Development Organisation). Prace nad nią trwały niecałe 2 lata. Pierwsze zdjęcia czołgu opublikował na portalu X Manu Pubby, który był jednym obserwujących pokaz prototypu.

Prototyp lekkiego czołgu Zorawar podczas pokazów dla indyjskich dziennikarzy / Zdjęcie: kadr z filmu ANI via X

Z opublikowanych zdjęć i filmów wynika, że prototyp Zorawar jest wyposażony w gąsienice gumowo-kompozytowe. Zastosowano w nim aktywny system ochrony zintegrowany z osłonami bocznymi. Na wieży zamontowano zdalnie sterowany karabin maszynowy, prawdopodobnie indyjski Nag Mk2.

Program rozwoju indyjskiego czołgu lekkiego rozpoczął się kilka lat temu (DRDO pokazała model czołgu Zorawar, 2022-11-02). 23 kwietnia 2021 Ministerstwo Obrony Indii opublikowało zapytanie o informacje dotyczące możliwości zbudowania czołgu ważącego mniej niż 25 t, który mógłby być transportowany przez samoloty Ił-76MD lub C-17A. Miałby on być przystosowany do działania w obszarach wysokogórskich.

Pierwotnie planowano zamówienie do 350 nowych czołgów. Oczekiwano, że będą one produkowane głównie z komponentów wytwarzanych w Indiach. Pierwsze zamówienie miało dotyczyć 24 wozów za mniej niż 5 mld rupii.

MO Indii wybrało ofertę Larsen & Toubro Defence i DRDO. 16 września 2022 zamówiło 59 nowych czołgów z opcją zakupu kolejnych 295. Pierwszy miał zostać dostarczony do końca 2023.

Testy prototypu czołgu Zorawar trwają od końca stycznia 2024. Początkowo były to testy fabryczne, a od kwietnia rozpoczęły się testy państwowe. Teraz planowane jest rozpoczęcie prób w Kaszmirze. Dostawy seryjnych pojazdów powinny rozpocząć się w 2027.

Według dostępnych informacji, prototyp czołgu Zorawar jest uzbrojony w armatę Cockerill CT-CV 105HP. Jego napęd stanowi silnik o mocy 750 KM brytyjskiego Cumminsa. Czołg waży więcej niż planowano, bo ok. 30 t.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.