Jak donosi portal Intelligence Online, Francja jest bliska zakupu szwedzkich samolotów rozpoznawczych GlobalEye. Maszyny miałyby zastąpić eksploatowane od 1991 przez francuskie lotnictwo cztery samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-3F Sentry.
Starzejące się samoloty E-3F podporządkowane są 36e Escadron de détection et de contrôle aéroportés. Dzięki temu, że były regularnie modernizowane mogą pozostać w służbie nawet do 2035. Zakup GlobalEye może to jednak przyspieszyć. Zakupu maszyn tej klasy nie przewidziano także w Ustawie o programowaniu obronnym na lata 2024-2030.
Nie ulega jednak wątpliwości, że Francuzi są realnie zainteresowanie szwedzkim systemem. Potwierdzać to może chociażby obecność GlobalEye we Francji w kwietniu br. Wówczas samolot przez kilka dni operował z bazy Mont-de-Marsan. Prawdopodobnie był to element kampanii promocyjnej tego samolotu i zapoznanie z nim francuskich lotników połączone z testami. Egzemplarz przebazowany do Francji z Linköping został najpewniej zbudowany dla lotnictwa Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Nie jest na razie jasne ile samolotów mogłaby pozyskać Francja. Co więcej, według portalu Eurasia Business News umowa na nie miała już zostać podpisana. Na razie jednak brak oficjalnego potwierdzenia tych doniesień.
Jak podaje Saab, GlobalEye to powietrzny system rozpoznawczy, mogący realizować różnego rodzaju zadania, w tym przeznaczone dla samolotu wczesnego ostrzegania i kierowania, morskiego samolotu patrolowego, czy samolotu rozpoznania elektronicznego i rozpoznania nad lądem. Bazuje on na zmodyfikowanym bizjecie Bombardier 6000/6500. Wyróżnia się on długotrwałością lotu ponad 11 h i miejscami dla 6-osobowej załogi.
Głównym sensorem samolotu jest stacja radiolokacyjna Erieye ER zamontowana w owiewce nad kadłubem. Uzupełnia ją radar rozpoznania morskiego SeaSpray, głowica optoelektroniczna Star Safire 380HD i sensory ESM / ELINT. Ponadto GlobalEye wyposażony jest w system identyfikacji swój-obcy, systemy łączności i samoobrony.
Pod koniec czerwca br. trzeci samolot tego typu dla własnych wojsk lotniczych zamówiła Szwecja. Umowa o wartości 2,6 mld SEK (970 mln PLN) ma zostać zrealizowana do 2029. W Flygvapnet (wojskach lotniczych Szwecji) maszyny te będą nosić oznaczenie S 106 (Erieye w szwedzkim pakiecie dla Ukrainy, 2024-05-29).