Spółka Airbus UpNext i Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation (Toshiba), będą współpracować i wymieniać się doświadczeniami w zakresie technologii nadprzewodnikowych mogących mieć znaleźć zastosowanie w wodorowych układach napędowych samolotów przyszłości.
Umowa o partnerstwie została podpisana w Tokio, przy okazji wystawy Japan Aerospace 2024, przez dr Grzegorza Ombacha, starszego wiceprezesa Airbusa i szefa Disruptive R&T, i Tsutomu Takeuchi, dyrektora korporacyjnego Toshiby, odpowiedzialnego za biznes Power Systems i dyrektora Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation. Dołączyli do nich Ludovic Ybanez, Airbus Head of Cryoprop demonstrator and Cryogenics technology, Airbus UpNext oraz Kensuke Suzuki, Head of New Technology, Power System Division, Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation.
W dążeniu do dekarbonizacji przemysłu lotniczego samoloty napędzane wodorem są jednym z obiecujących rozwiązań pozwalających osiągnąć zerową emisję netto do 2050 roku. Technologie nadprzewodnikowe oferują wyjątkową cechę – pozwalają wykorzystać ciekły wodór o temperaturze -253°C jako paliwo, ale także nadają się do wydajnego chłodzenia elektrycznych układów napędowych. Technologia kriogeniczna pozwala na niemal niezakłócone przenoszenie mocy w systemach elektrycznych samolotu, znacznie poprawiając ich efektywność energetyczną i wydajność.
Partnerzy zamierzają wspólnie opracować silnik nadprzewodnikowy o mocy 2 MW (Testy nadprzewodnikowego silnika lotniczego, 2021-02-06).