GE Aerospace ogłosiło plany zainwestowania ponad 130 mln USD (522 mln PLN) w swoje zakłady zajmujące się obsługą techniczną, naprawami i remontami (MRO – ang. Maintenance, Repair and Overhaul) oraz naprawą podzespołów w Europie - do końca 2026. Inwestycja ta jest częścią globalnego, wieloletniego planu wzrostu wydatków GE Aerospace w obszarze MRO - o miliard dolarów, który został ogłoszony na początku tego roku.
Jej celem jest zapewnienie zakładom zajmującym się obsługą techniczną, naprawami i remontami możliwości zaspokojenia rosnącego popytu na usługi w całej bazie silników GE Aerospace i CFM. Inwestycja sfinansuje dodatkowe ogniwa testowe silników, nowy sprzęt i najnowocześniejszą technologię, w tym ulepszone techniki inspekcji wspomagane sztuczną inteligencją. Ulepszenia te mają na celu skrócenie czasu realizacji usług dla klientów i rozszerzenie możliwości naprawy komponentów w obiektach MRO należących do GE Aerospace.
Największa część inwestycji zostanie przeznaczona na zaspokojenie rosnącego popytu na silniki CFM LEAP, ponieważ floty samolotów wciąż się rozwijają i starzeją się. Obecnie w eksploatacji znajduje się ponad 3300 samolotów napędzanych silnikami LEAP, a w kolejce czeka ponad 10 000 dodatkowych jednostek. W nadchodzących latach przyczyni się to do znacznego zwiększenia globalnej floty komercyjnych linii lotniczych o tysiące nowych maszyn.
Wiele z tych inwestycji jest efektem starań pracowników, którzy dążą do poprawy bezpieczeństwa, jakości, terminowości dostaw i kosztów za pośrednictwem FLIGHT DECK, opatentowanego przez GE Aerospace modelu operacyjnego lean – systematycznego, zorientowanego na klienta podejścia do prowadzenia działalności w celu dostarczania wyjątkowej wartości.
Część planowanego finansowania MRO w Europie ma na celu zwiększenie możliwości XEOS, spółki joint venture GE Aerospace i Lufthansa Technik z siedzibą w Polsce w Środzie Śląskiej pod Wrocławiem. Obecnie zakład przechodzi reorganizację, aby skupić się wyłącznie na obsłudze technicznej silników LEAP, ponieważ zapotrzebowanie na remonty i naprawy floty z biegiem czasu rośnie.
Łączna wartość inwestycji w Europie do 2026 r. obejmuje m.in. placówki w Wielkiej Brytanii w wysokości ok. 75 mln USD. Mowa o placówce Nantgarw w Walii (zakład remontowy), Prestwick w Szkocji (zakład remontowy) i w Londynie a (zakład typu On-Wing, naprawy bez demontażu silnika). W Polsce inwestycja w wysokości 30 mln USD dotyczyć będzie zakładu remontowego XEOS we Wrocławiu. Ostatnim na liście inwestycji jest Budapeszt. Węgierski zakłąd naprawy podzespołów może liczyć na inwestycje o wartości ok. 25 mln USD (XEOS zwiększy zatrudnienie, 2023-10-13).