3 grudnia 2024 hiszpańskie wojska lądowe stały się użytkownikiem kolejnych 4 pojazdów inżynieryjnych VCZ Castor (Vehculo de Combate de Zapadores). Ceremonia przekazania wozów, w której uczestniczyła sekretarz stanu do spraw obrony Maria Amparo Valcarce Garcia i urzędnicy wojskowi, odbyła się w zakładzie GDELS Santa Barbara Sistemas w Alcalie de Guadaira. Nastąpił też oficjalny odbiór wozów przez przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Uzbrojenia i Materiałów (DGAM, Dirección General de Armamento y Material). Dostawa oznacza, że bataliony saperów otrzymały do tej pory 25 z 36 zamówionych pojazdów.
21 Castorów służy w batalionach w Madrycie, Burgos, Badajoz, Saragossie i Kordobie. Producent deklaruje, że końca 2024 z linii produkcyjnych zjedzie pozostałych 11 wozów aby przejść kolejne testy. Dla Ejército de Tierra pojazdy te są poważnym skokiem jakościowym. Według serwisu Infodefensa Castory już teraz odznaczyły się niezawodnością i sprawdziły się podczas międzynarodowych ćwiczeń wojskowych EURETEX zorganizowanych przez Eurokorpus w Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych Drawsko im. płk. dypl. Franciszka Sadowskiego w czerwcu 2024.
Konwersję wozu inżynieryjnego Castor zrealizowano, chcąc zapewnić bezpieczeństwo żołnierzy podczas przemieszczania się w konwojach. Ma to być możliwe dzięki realizacji prac saperskich w trybie zdalnego sterowania. Projekt zleciło Dowództwo Wsparcia Logistyki, a udział w nim bierze również Instytut Badań Pojazdów Uniwersytetu Technicznego w Madrycie, dostarczając układ zdalnego sterowania. Dzięki niemu żołnierze nie będą bezpośrednio zaangażowani w niebezpieczne działania, co przyczyni się do ograniczenia strat ludzkich.
Wozy Castor oparte o rodzinę pojazdów ASCOD napędzaneą wysokoprężnym, turbodoładowanym silnikiem MTU 8V 199 TE20 o mocy 720 KM, produkowanym przez hiszpańską Navantia Motores. Do samoobrony służy wkm kal. 12,7 mm zamontowany w zsmu Mini Samson dostarczonym przez koncern Rafael.
Castory są jedynie wstępem do realizacji ambitnego programu Fuerza 2035. Hiszpanie zamierzają stworzyć całą rodzinę pojazdów bezzałogowych, w tym przede wszystkim nosicieli różnych typów uzbrojenia, a także wozów rozpoznania skażeń, ewakuacji medycznej, transportu ludzi i towarów, pojazdów do walki podziemnej, wozów saperskich i wzt (Następcy hiszpańskich M113, 2024-01-04).