Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Możliwa modernizacja greckich M113

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 11 grudnia 2024

Greckie media podają, że Ateny zamierzają zmodernizować co najmniej 500 transporterów opancerzonych M113 zamiast zakupu używanych lub nowo wyprodukowanych bojowych wozów piechoty. Powodem takiej decyzji mają być znacząco niższe koszty.

Grecja eksploatuje ponad 2400 pojazdów rodziny M113 / Zdjęcie: Ellinikés Énoples Dynámis

Siły zbrojne Grecji (Ellinikés Énoples Dynámis) rozważały różne propozycje. Jedną z nich był zakup nawet 350 używanych amerykańskich bwp M2A2 ODS Bradley z amerykańskich nadwyżek. Amerykanie zezwolili jednak na sprzedaż mniejszej liczby wozów. Jak się okazało, stan zaoferowanych pojazdów był zły, przez co Ateny zrezygnowały z transakcji. Remont z ograniczoną modernizacją M2A2 ODS miał kosztować nawet 8 mln EUR za wóz (Zły stan Bradleyów dla Grecji, 2024-10-16).

Z tego samego powodu Grecja nie zdecydowała się na zakup nowych pojazdów. Francuzi oferowali kbwp VBCI Philoctète. W ich produkcję miał zostać zaangażowany lokalny przemysł. W pierwszej transzy Ateny chciały zakupić 120 wozów a docelowo nawet 250. Swoją ofertę z bwp KF41 Lynx przedstawili również Niemcy. Obie oceniono jednak za zbyt kosztowne (VBCI Philoctète proponowany Grecji, 2023-05-11).

Według najnowszych informacji medialnych Grecja chce zmodernizować część posiadanych M113. Unowocześnieniu miałoby ulec co najmniej 500 wozów z floty ponad 2,4 tys. pojazdów rodziny M113. W większości – ponad 1800 – są to odmiany transportera piechoty M113A1 i M113A2. Ponadto w linii pozostaje prawie 200 wozów dowodzenia M577 i ponad 350 niszczycieli czołgów M901. Wozy są używane głównie przez jednostki zmechanizowane.

Modernizacja M113 miałaby zostać zrealizowana we współpracy z partnerem zagranicznym w postaci izraelskiego Rafaela. Przedsiębiorstwo ma duże doświadczenie z amerykańskimi transporterami, ponieważ modernizowało pojazdy używane w Izraelskich Siłach Obronnych. Dla Greków priorytetem jest jak największy udział lokalnego przemysłu dlatego głównym partnerem Rafaela miałyby być zakłady Metka ATE a prace modernizacyjne być prowadzone w zakładach w Magnezji.

Polepszeniu miałyby ulec wszystkie zasadnicze parametry transporterów. Przewiduje się zastosowanie nowej jednostki napędowej, wzmocnionego opancerzenia i wyposażenia elektronicznego w postaci systemów łączności i wymiany danych. Wymianie ulec ma także uzbrojenie. W miejsce obrotnicy z karabinem maszynowym zamontowany ma zostać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia ze stabilizowaną armatą automatyczną kal. 30 mm. Tym samym zmodernizowane M113 stałyby się bonowymi wozami piechoty.

Unowocześnione pojazdy miałyby trafić do 4. Korpusu Armijnego a także jednostek dowództwa ASDEN, stacjonujących na wyspach Morza Egejskiego. Koszt jednostkowy modernizacji jest szacowany na ok. 8 mln EUR.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.