Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kara dla Słowenii za Boxery

Strategia i polityka, Wojska lądowe, Transakcje, 08 stycznia 2025

Rząd Słowenii ogłosił, że formalnie odstąpił od zakupu kołowych transporterów opancerzonych Boxer od niemieckiego przemysłu. Wiązało się to z karami umownymi w wysokości 4,34 mln EUR (18,5 mln PLN), które zostały już opłacone.

Słowenia chciała pozyskać 45 kto Boxer. W ich miejsce zostanie zakupione najprawdopodobniej 106 kto Patria AMV XP / Zdjęcie: OCCAR

Decyzja o wystąpieniu z programu Boxera została podjęta 15 września 2022, lecz dopiero w ostatnim czasie udało się ten ruch sfinalizować. Lublana dołączyła do programu Boxera w maju 2022. Jak się niedługo później okazało w decyzji nie dokonano wystarczających analiz i nie ujęto wszystkich kosztów jakie będzie trzeba ponieść. Słoweńcy chcieli zamówić 45 transporterów w czterech odmianach. Liczba ta jednak była zbyt mała w kontekście potrzeb armii. Wartość transakcji miała sięgnąć 350 mln EUR (ok. 1,5 mld PLN).

Wraz z chęcią wyjścia z programu Lublana przyjęła poprawki do porozumienia, lecz nie była zobowiązania do wpłaty przewidywanego na tym etapie 7,2 mln EUR jako zwrot kosztów dla pozostałych uczestników programu. Po zapłaceniu kary umownej udało się zakończyć udział Słowenii.

W związku z potrzebą zakupu nowych kto Słowenia ogłosiła nowe postępowanie. We wrześniu 2023 brano pod uwagę 5 propozycji: z Finlandii (AMV XP), Polski (Rosomak-L), Włoch (VBM Freccia), Rumunii (Piranha V) i USA (Stryker). Jako pierwszą odrzucono ofertę amerykańską. Natomiast w lipcu 2024 podpisano list intencyjny z fińską Patrią w sprawie zakupu AMV XP. Według lokalnych mediów Słoweńcy w ten sposób zainicjowali procedurę zakupową, która ma dotyczyć 106 pojazdów o wartości 695 mln EUR (2,95 mld PLN, Rosomak-L w słoweńskim przetargu, 2023-09-13).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.