Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) poinformował o zakończeniu certyfikacji przęsła mostowego PM-20 pod kątem zwiększenia nośności. Przęsła tego typu są głównym elementem mostów towarzyszących MS-20 Daglezja.
Dotychczas PM-20 miało klasę MLC 70 (ok. 63,5 tys. kg) dla pojazdów gąsienicowych i MLC 110 (73 tys. kg) dla pojazdów kołowych. Dzięki certyfikacji obecne limity zwiększono odpowiednio do MLC 85 (77 tys. kg) i MLC 133 (120,5 tys. kg). Oznacza to, że obecnie przęsła pozwalają na przemieszczanie się najcięższego współczesnego sprzętu wojskowego.
Jednocześnie OBRUM przygotowuje się do dostaw mostów MS-20 Daglezja zamówionych w październiku 2023 za ok 767 mln PLN brutto. Będą to systemy o trakcji kołowej, w zestawie z pojazdem Jelcz C662D.43 6x6 z hydrauliczną naczepą transportową. Kontrakt przewiduje dostawę 43 mostów w latach 2025-2028. Nowe Daglezje dołączą do 20 systemów zakupionych we wcześniejszych latach. Względem poprzedników będą jednak ulepszone pod kątem sterowania siłownikami, niezawodności i funkcjonalności (Mosty, amunicja i Jelcze dla WP, 2023-10-12).
Most towarzyszący o trakcji kołowej MS-20 Daglezja w zestawie z pojazdem Jelcz ma masę własną blisko 48 tys. kg. Jego załogę stanowi dwóch żołnierzy – kierowca i operator. Rozkładane przęsło PM-20 umożliwia przeprawę przez przeszkody o szerokości do 20 m. Pełna gotowość przeprawowa jest osiągana w mniej niż 30 minut.
Poza odmianą samochodową OBRUM opracowało również odmianę gąsienicową MG-20. Obecnie MON prowadzi postępowanie w sprawie zakupu 120 takich mostów na niesprecyzowanym na razie podwoziu. Opracowywana jest również odmiana MS-40 Daglezja-S z przęsłem o długości 40 m (AU MON poszukuje MG-20, 2024-04-19).