W Astanie w Kazachstanie oficjalnie zaprezentowano wielozadaniowy kołowy bojowy wóz piechoty Terrex – Barys A 8x8. W wydarzeniu wziął udział minister obrony, gen. płk Rusłan Żaksylykow. Podczas prezentacji powiedział, że produkcja seryjna wozu rozpocznie się w 2025.
Bwp Terrex – Barys A przeszedł już próby fabryczne. W najbliższym czasie mają rozpocząć się testy wojskowe pojazdu. Mają odbywać się w różnych porach roku i w różnych warunkach klimatycznych.
Terrex – Barys A waży 30,2 t. Jego załogę stanowią dwaj żołnierze. Pojazd może przewozić 12 żołnierzy desantu. Prędkość na drodze wynosi 100 km/h, na wodzie 11 km/h. Opancerzenie spełnia wymagania STANAG 4569 poziomu 3 w zakresie ochrony balistycznej.
Nowy pojazd powstał przy współpracy Kazakhstan Paramount Engineering (KPE) i singapurskiej ST Engineering. W grudniu 2024 zawarły one strategiczne porozumienie w sprawie utworzenia w Kazachstanie zakładów produkcyjnych, w których będzie produkowany amfibijny pojazd opancerzony z napędem 8×8 (Nowy wóz amfibijny dla Kazachstanu, 2024-12-10). Umowa obejmuje wsparcie inżynieryjne i techniczne przy projektowaniu i produkcji pojazdu bazującego na kołowym bwp Terrex produkowanym przez ST Engineering. KPE twierdzi, że możliwości produkcyjne jego zakładów wynoszą 500 różnego typu pojazdów opancerzonych rocznie.
O kontrakt na dostawy dla Kazachstanu ubiegał się turecki Otokar z pojazdem ARMA 8x8. Jednak jego testy nie wypadły pomyślnie – zdarzyło się, że wóz został zalany podczas pokonywania przeszkody wodnej. Dochodziło też do innych awarii. Ale głównym powodem przegranej Otokara były lepsze warunki oferowane przez ST Engineering w zakresie zaangażowania lokalnych przedsiębiorstw.