W stoczni Riva Trigoso należącej do Fincantieri miała miejsce uroczystość cięcia stali pod pierwszą fregatę zmodyfikowanego projektu FREMM EVOLUTION. Okręt jest budowany dla Marina Militare (włoskiej marynarki wojennej) na podstawie kontraktu z 31 lipca 2024 dotyczącego dwóch okrętów.
Zmodyfikowane fregaty mają zostać dostarczone odbiorcy w 2029 i w 2030. Za ich budowę odpowiada spółka joint venture Orizzone Sistemi Navali, w której udziały ma Fincantieri i Leonardo. Po zrealizowaniu tego zamówienia Włosi będą dysponować 12 fregatami projektu FREMM. Obecnie są 2 ostatnie fregaty oparte o starszy projekt FREMM – Schergat i Bianchi. Ich dostawy są planowane na 15 kwietnia i lipiec 2025.
Nowe okręty mają mieć zaimplementowane najnowsze technologie i wyposażenie. W porównaniu do starszych fregat projektu FREMM w ich projekcie przewidziano zastosowanie odpornego na zagrożenia w cyberprzestrzeni systemu zarządzania okrętem. Udoskonalony jest też układ klimatyzacji i dystrybucji energii. Okręty mają też generować mniejsze zanieczyszczenia.
Bardziej zaawansowane będzie wyposażenie bojowe okrętów. Przewiduje się zastosowanie systemu zarządzania walką SADOC 4, nowocześniejszych sensorów w postaci radaru z antenami ścianowymi pracującego w pasmach X i C oraz sonarów. Na fregaty trafią również nowsze systemy walki elektronicznej, systemy łączności, łącza danych i uzbrojenie rakietowe i artyleryjskie (Marina Militare zamawia FREMM EVO, 2024-08-01).