Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

1000 wozów bojowych dla Włoch?

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 31 stycznia 2024

Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez portal Defense News od szefa Esercito Italiano (włoskich wojsk lądowych) ds. planowania i finansów gen. dyw. Fracesco Olla, Rzym zamierza przystąpić do programu pozyskania nawet tysiąca gąsienicowych wozów bojowych. Postępowanie powinno zostać uruchomione w ciągu kilku najbliższych miesięcy.

Ogłoszony przez gen. dyw. Olla program A2CS stanowi kontynuację i rozwinięcie programu AICS prowadzonego od kilku lat i mającego wyłonić następcę włoskich bwp Dardo i transporterów M113 / Zdjęcie: CIO

Zapowiedź włoskiego generała stanowi kontynuację programu Armored Infantry Combat System (AICS) o którym informowano od 2021. Zakłada on wyłonienie następcy starzejących się bwp Dardo i wiekowych transporterów opancerzonych M113. Początkowo potrzeby określono na 679 pojazdów w różnych wersjach, lecz w 2022 program okrojono do 570 wozów (Włosi planują zakup 570 bwp, 2022-09-20).

Gen. dyw. Francesco Olla ogłosił, że program został przemianowany na Army Armored Combat System (A2CS) a jego skala została rozszerzona do ok. 1000 pojazdów. Spowodowało to również zwiększenie finansowania. W ub. r. Włosi szacowali potrzebę wydatkowania na nowe gąsienicowe wozy bojowe 5,2 mld EUR w ciągu 14 lat. Teraz mówi się o wartości 5 mld EUR, jednak kwota ta może jednak ulec nawet potrojeniu do 15 mln EUR – zapewne wraz z rozwijaniem nowych wersji specjalistycznych A2CS i kolejnymi zamówieniami.

Następca Dardo i M113 ma zostać zbudowany we współpracy z europejskim przemysłem. Wśród potencjalnych kooperantów rozważane jest włoskie konsorcjum Leonardo i Iveco, francusko niemieckie przedsiębiorstwo KNDS i niemiecki Rheinmetall.

A2CS ma być oparty o już istniejący pojazd dla przyspieszenia programu. W prace ma jednak zostać zaangażowany lokalny przemysł, który powinien brać udział w dostosowaniu projektu do włoskich wymagań, produkcji i dostarczaniu komponentów. Wozy mają mieć skalowalne opancerzenie, otwartą architekturę, rozbudowane możliwości w zakresie dowodzenia i kierowania oraz zdolność współpracy z lądowymi i powietrznymi bezzałogowcami (Włochy bliżej produkcji Leoparda 2, 2023-12-15).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.