Linie Air India wprowadziły dodatkowe kontrole bezpieczeństwa samolotów Boeing 787 i 777. Stało się to po katastrofie Boeinga 787 Dreamliner (lot AI-171) z 12 czerwca 2025 w Ahmedabadzie (265 ofiar katastrofy Boeinga 787 w Indiach, 2025-06-13). Zginęło w niej 275 osób – 241 osób na pokładzie i 34 na ziemi.
W związku ze specjalnymi kontrolami kierownictwo Air India zdecydowało o 15-% redukcji lotów międzynarodowych. Ograniczenia mają obowiązywać co najmniej do połowy lipca. Poinformowano o tym w wewnętrznej informacji dla pilotów. Według niej, regularność lotów międzynarodowych została zakłócona także przez zamknięcie przestrzeni powietrznej na Bliskim Wschodzie z powodu ataku Izraela na Iran (Izrael zaatakował Iran, 2025-06-13).
Air India rozpoczęły sprawdzanie całej swojej floty samolotów Boeing 787-8/-9 i 777 zgodnie z wymogami DGCA (indyjskiego regulatora lotnictwa). Linie sprawdziły dotąd 26 z 33 samolotów. Wszystkie uznano za bezpieczne. Pozostałe samoloty przechodzą obecnie planową konserwację – ich dodatkowe kontrole zostaną przeprowadzone później, przed powrotem do lotów.
Indyjskie linie udostępniły też niektóre szczegóły dotyczące lotu AI-171. Według nich Boeing 787, który się rozbił, był w dobrym stanie przed startem. Jego ostatnia planowa konserwacja została przeprowadzona w czerwcu 2023, a następna była planowana na grudzień 2025. Prawy silnik samolotu był prawie nowy, został zamontowany w marcu 2025, a lewy był serwisowany w 2023 i miał przejść kolejną kontrolę w grudniu 2025. Samolot był pilotowany przez Sumita Sabharwala, bardzo doświadczonego pilota i instruktora z ponad 10 tysiącami godzin nalotu. Drugi pilot, Clive Kunder, miał ponad 3 tysiące godzin nalotu.