Szwedzka agencja zamówień wojskowych FMV poinformowała w piątek, że w powtórzonym przetargu na 113 transporterów opancerzonych zwyciężyła fińska Partia z AMV 8x8.
Po fiasku rodzimego programu budowy rodziny nowoczesnych transporterów opancerzonych i wozów pochodnych, który okazał się zbyt drogi (zobacz: Koniec SEP), Szwedzi w 2008 rozpisali międzynarodowy przetarg na pierwszą partię 113 nowoczesnych pojazdów.
Wśród kilku zgłoszonych ofert największe poparcie uzyskała fińska Patria z AMV 8x8, która została wybrana w czerwcu ubiegłego roku. Wynik oprotestował największy rywal, rodzima spółka BAE Systems Hägglunds, zarzucając złamanie przepisów, dotyczących przetargów. Sąd uznał w październiku 2009 protest za zasadny i nakazał powtórzenie procedury (zobacz: Szwedzkie AMV anulowane).
Rozpoczęła się ona w marcu bieżącego roku. Przedstawiciele FMV ponownie jednak uznali wyższość oferty Patrii.
Fiński producent sprzedał 113 wozów za ok. 2,5 mld SEK (260 mln USD). Rozpocznie dostawy od 2012. W 2014 pierwsza jednostka, wyposażona w AMV 8x8, powinna osiągnąć pełną gotowość operacyjną. Umowa zakłada opcję na kolejne 113 pojazdów.
Porozumieniu towarzyszy umowa offsetowa o wartości 100% kontraktu. Finowie wytypowali już kilkanaście szwedzkich przedsiębiorstw, które będą produkowały podzespoły transporterów. I tak Scania dostarczy silniki, SSAB płyty pancerne a Åkers Krutbruk dodatkowe panele pancerza i systemy wykrywania IED. Ze Szwecji pochodzić będą również elementy zawieszenia oraz elektroniki.