Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

X2 śmigłowcem, czy tylko hybrydą?

Lotnictwo cywilne, 19 sierpnia 2010

Nie ustają wątpliwości, jak zakwalifikować lipcowy lot demonstratora technologii Sikorsky X2 z prędkością 418 km/h. Producent twierdzi, że to nowy rekord, przeciwnicy - owszem, ale nie dla śmigłowców.

</span>X2 w czasie jednego z lotów testowych / Zdjęcie: Sikorsky Aircraft

26 lipca przedstawiciele Sikorsky Aircraft poinformowali, że eksperymentalny śmigłowiec hybrydowy X2 osiągną prędkość 225 w., czyli prawie 418 km/h.

Dotychczasowy rekord prędkości śmigłowców należał do przebudowanego dla celów testowych (zmniejszona masa, większe silniki) brytyjskiego Westland Lynxa. W 1986 osiągnął on stałą, maksymalną prędkość poziomą 400,87 km/h (zobacz: 298,6 km/h Sikorsky`ego X2). Czy jednak straci palmę pierwszeństwa?

Ma co do tego wątpliwości Elfan Ap Rees, wydawca brytyjskiego Helicopter International Magazine, a jednocześnie honorowy prezes komitetu śmigłowcowego przy Międzynarodowej Federacji Lotniczej (Fédération Aéronautique Internationale, FAI), organizacji, zajmującej się m.in. katalogowaniem rekordów lotniczych.

Uważa on, że w przypadku X2 można mówić o złożonym, hybrydowym statku powietrznym, a nie klasycznym śmigłowcu. Część siły ciągu dostarcza bowiem pchające śmigło, umieszczone z tyłu kadłuba. W standardowym helikopterze cała siła ciągu generowana jest przez pochylenie wirnika głównego. Stanowisko to - co nie może dziwić - poparli przedstawiciele AgustaWestland.

Twórcy X2 obstają jednak przy swoim. Definicja śmigłowca, stworzona właśnie przez FAI, stwierdza bowiem, że jest to statek powietrzny, którego cała siła nośna, wznosząca generowana jest przez wirnik lub wirniki, zamontowane na osi lub osiach prostopadłych do osi podłużnej kadłuba śmigłowca. Nie ma w tej definicji niczego, co mówiłoby o poziomej sile ciągu. Według przedstawicieli Sikorsky`ego, ich X2 mieści się więc w definicji FAI - jedynie łopaty wirnika głównego zapewniają mu siłę nośną. Zapowiadają, że wystąpią o uznanie rekordu.

Póki co w zestawieniu FAI, rekord prędkości śmigłowców nadal dzierży Lynx. Organizacja nie przyjęła nawet jeszcze oficjalnego zgłoszenia amerykańskiego przedsiębiorstwa. To z kolei zapewnia, że jeszcze przed końcem bieżącego roku X2 poleci jeszcze szybciej, osiągając zakładane 250 w., czyli ponad 463 km/h.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.