Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

X2 śmigłowcem, czy tylko hybrydą?

Lotnictwo cywilne, 19 sierpnia 2010

Nie ustają wątpliwości, jak zakwalifikować lipcowy lot demonstratora technologii Sikorsky X2 z prędkością 418 km/h. Producent twierdzi, że to nowy rekord, przeciwnicy - owszem, ale nie dla śmigłowców.

</span>X2 w czasie jednego z lotów testowych / Zdjęcie: Sikorsky Aircraft

26 lipca przedstawiciele Sikorsky Aircraft poinformowali, że eksperymentalny śmigłowiec hybrydowy X2 osiągną prędkość 225 w., czyli prawie 418 km/h.

Dotychczasowy rekord prędkości śmigłowców należał do przebudowanego dla celów testowych (zmniejszona masa, większe silniki) brytyjskiego Westland Lynxa. W 1986 osiągnął on stałą, maksymalną prędkość poziomą 400,87 km/h (zobacz: 298,6 km/h Sikorsky`ego X2). Czy jednak straci palmę pierwszeństwa?

Ma co do tego wątpliwości Elfan Ap Rees, wydawca brytyjskiego Helicopter International Magazine, a jednocześnie honorowy prezes komitetu śmigłowcowego przy Międzynarodowej Federacji Lotniczej (Fédération Aéronautique Internationale, FAI), organizacji, zajmującej się m.in. katalogowaniem rekordów lotniczych.

Uważa on, że w przypadku X2 można mówić o złożonym, hybrydowym statku powietrznym, a nie klasycznym śmigłowcu. Część siły ciągu dostarcza bowiem pchające śmigło, umieszczone z tyłu kadłuba. W standardowym helikopterze cała siła ciągu generowana jest przez pochylenie wirnika głównego. Stanowisko to - co nie może dziwić - poparli przedstawiciele AgustaWestland.

Twórcy X2 obstają jednak przy swoim. Definicja śmigłowca, stworzona właśnie przez FAI, stwierdza bowiem, że jest to statek powietrzny, którego cała siła nośna, wznosząca generowana jest przez wirnik lub wirniki, zamontowane na osi lub osiach prostopadłych do osi podłużnej kadłuba śmigłowca. Nie ma w tej definicji niczego, co mówiłoby o poziomej sile ciągu. Według przedstawicieli Sikorsky`ego, ich X2 mieści się więc w definicji FAI - jedynie łopaty wirnika głównego zapewniają mu siłę nośną. Zapowiadają, że wystąpią o uznanie rekordu.

Póki co w zestawieniu FAI, rekord prędkości śmigłowców nadal dzierży Lynx. Organizacja nie przyjęła nawet jeszcze oficjalnego zgłoszenia amerykańskiego przedsiębiorstwa. To z kolei zapewnia, że jeszcze przed końcem bieżącego roku X2 poleci jeszcze szybciej, osiągając zakładane 250 w., czyli ponad 463 km/h.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.