Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rezygnacja z Tu-204SM

Lotnictwo cywilne, 27 września 2010

Jedyny potencjalny odbiorca rosyjskich samolotów pasażerskich Tu-204SM zrezygnował z ich zamówienia. Nie mógł uzgodnić ceny kontraktu.

Linie Atlant-Sojuz miały leasingować samoloty Tu-204SM od kompanii Iliuszin finans. Wartość jednostkową samolotu dostawca wycenił na 50 mln USD. Atlant-Sojuz jako jedyny potencjalny odbiorca, który na dodatek chciał zamówić aż 15 Tu-204SM, domagał się poważnego upustu. Na obniżenie ceny nie zgodził się koncern OAK - producent samolotów. Jego produkcja jest bowiem, wobec relatywnie niewielkiego zamówienia, bardzo nieekonomiczna. Szczególnie wobec spadku kursu rubla i wzrostu cen komponentów. Według OAK, kupowane u zewnętrznych dostawców komponenty to 60% ceny samolotu, a wraz z materiałami konstrukcyjnymi zakupy stanowią aż 80% oferowanej ceny Tu-204SM.

Rosyjskie linie wolą kupować droższe samoloty zachodnie, tańsze w eksploatacji i bardziej niezawodne. Na przykład Boeing 737-800 kosztuje katalogowo 72,5-81 mln USD. Jednak odbiorcy mogą liczyć na znaczne upusty i korzystne finansowanie. Oprocentowanie kredytu nie przekracza LIBOR + 1,5-2%.

Decyzja Atlant-Sojuz może oznaczać konieczność całkowitej rezygnacji z produkcji Tu-204SM. Pierwotnie planowano, że będą one wytwarzane do 2020. Teraz OAK zapowiada, że jeśli do końca 2010 nie znajdzie się zamawiający Tu-204SM, koncern całkowicie zrezygnuje z ich wytwarzania. Do tego, by było ono ekonomiczne, potrzeba zamówienia na 40 samolotów.

W wytwórni w Ulianowsku w końcowej fazie montażu znajdują się 3 Tu-204SM. Budowa kolejnych 2 jest poważnie zaawansowana. OAK planuje, że badania certyfikacyjne samolotu rozpoczną się jeszcze w 2010, a zakończą w 2011.

Tymczasem Iliuszin Finans twierdzi, że będzie szukać odbiorców Tu-204SM wśród mniejszych rosyjskich linii lotniczych. W grę wchodzą też odbiorcy zagraniczni, którzy są objęci embargiem USA. Dla nich dostawcy z Rosji są często jedynym rozwiązaniem, jeśli chcą zachować niezależność i utrzymać rodzimą komunikację lotniczą. Rosjanie liczyli dotąd na Iran, ale po zerwaniu kontraktu na dostawę systemów przeciwlotniczych S-300, Teheran zapowiedział, że nie będzie kupować rosyjskich samolotów pasażerskich (wcześniej ich sprzedaż blokowali Amerykanie, USA blokują Tu-204 dla Iranu, 2010-06-10). Nieoficjalnie wiadomo, że OAK prowadzi rozmowy o sprzedaży Tu-204 SM z Syrią.

Tu-204SM to wersja samolotów Tu-204/214, produkowanych od 1986. Jest wyposażona w wybrane zachodnie komponenty. To tej pory zbudowano ponad 90 samolotów pierwotnej konstrukcji (część z nich nie została jeszcze dostarczona). Tu-204/214 latają w barwach linii Red Wings, Władawia i Transaero. Są bardzo krytykowane z powodu dużej awaryjności (Kłopoty z jakością Tu-204, 2009-09-25).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.