Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wadliwe K21

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 02 grudnia 2010

Komisja badająca przyczyny zatonięć nowych, południowokoreańskich bwp K21, stwierdziła istotne błędy konstrukcyjne. Powinny one zostać wyeliminowane do stycznia przyszłego roku.

</span>Ujawnione, tragiczne w skutkach błędy konstrukcyjne spowodowały zawieszenie odbioru wozów przez wojsko. Opóźnienia tempa produkcji wyniosą nie mniej niż kilka miesięcy / Zdjęcie: Doosan DST

K21 jest klasycznym bwp, uzbrojonym w 40-mm armatę, a w przyszłości również ppk. Pancerz zapewnia ochronę przed pociskami kalibru 30 mm z przodu i 14,5 mm z boku. Pojazd wyposażono w nowoczesne systemy rozpoznania i łączności. To, co odróżnia K21 od wozów konkurencji, jest niewielka masa, rzędu 25-26 t, uzyskana dzięki szerokiemu wykorzystaniu włókna szklanego. Pierwsze wozy seryjne dostarczono wojsku pod koniec ubiegłego roku (zobacz: Pierwsze, seryjne K21).

Pojazd posiada również zdolność pływania, z prędkością nieco mniejszą niż 10 km/h. Niestety, w czerwcu i w lipcu, w czasie pokonywania rzek, zatonęły dwa transportery. Zginął żołnierz. Według przedstawicieli wojska, wstępne oględziny wskazały na za nisko umieszczone wloty powietrza do silnika, przez które wlała się woda. Oskarżyli producenta o błąd konstrukcyjny (zobacz: Kolejne zatonięcie K21.

Szczegółowe dochodzenie, przeprowadzone przez wojskowo-cywilną komisję było jeszcze bardziej niekorzystne dla wytwórcy.

Wskazano, że K21 ma za mały zapas pływalności. Przy pokonywaniu rzek powinien on wynosić 20%. Jest jednak mniejszy (uzyskiwany jest m.in. przez wypełnienie powietrzem pływaków wzdłuż boków kadłuba).

Doosan, w porozumieniu z wojskową agencją technologii i jakości, zmniejszył także - w porównaniu do projektu - wysokość rozkładanego falochronu, co również miało wpływ na wypadki.

Stwierdzono złe wyważenie pojazdu. Masa jego przedniej części to 54,2% całości. Stwarzało to warunki do zalewania wlotów powietrza do przedziału silnikowego. Wreszcie, wykryto niewystarczającą efektywność pomp, usuwających wodę z wnętrza kadłuba.

Producent uzgodnił z wojskiem, że wprowadzi konieczne zmiany i do stycznia dostarczy do prób zmodyfikowany pojazd. W przypadku pozytywnych wyników i po wprowadzeniu zmian, armia wznowi odbiór pojazdów. W bieżącym roku Doosan DST miała dostarczyć 50 wozów, w przyszłym 59. Docelowo wojska lądowe mają otrzymać ok. 900 bwp K21 w ciągu najbliższej dekady.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.