Przedstawiciele Eurocoptera poinformowali wczoraj, że 29 listopada eksperymentalny śmigłowiec X3 osiągnął prędkość 333 km/h, spełniając wymogi pierwszego etapu prób.
X3 odbył swój pierwszy lot 6 września, w trzy lata po zainicjowaniu programu. Śmigłowiec - oprócz specjalnie zaprojektowanych systemów - korzysta z elementów z modeli AS365N4 (struktura śmigłowca), EC155 (główny wirnik) i EC175 (przekładnia). Silniki to - według nieoficjalnych informacji - jednostki Rolls-Royce RTM322, napędzające NH90 i AW-101 (zobacz: Hybrydowy śmigłowiec Eurocoptera).
29 listopada oblatywacze, Daniel Semioli i Herve Jammayrac, osiągnęli stałą prędkość poziomą 180 w. (333 km/h), przy zmniejszonej mocy silników. W ten sposób osiągnęli cel pierwszego etapu prób. W drugiej, już przy maksymalnej mocy, śmigłowiec hybrydowy ma osiągnąć zakładaną prędkość przelotową powyżej 220 w. (408 km/h).
W trakcie dotychczasowych prób, zbadano podstawowe charakterystyki lotu, łącznie z lotem w bok i pokonywaniem wiraży z przechyłem bocznym do 60°. Osiągnięto wysokość 3810 m. Według oblatywaczy, demonstrator zachowuje się poprawnie i zgodnie z wcześniejszymi symulacjami komputerowymi.
Rozwój X3 ma zapewnić Eurocopterowi możliwość konkurowania z konstrukcjami amerykańskimi. Zmiennopłaty Osprey dysponują obecnie bezkonkurencyjnym osiągami, jednak ich układ napędowy jest skomplikowany i kosztowny. Obecnie w fazie prób znajdują się jednak kolejne hybrydowe śmigłowce: Sikorsky X2 (zobacz: Rekord X2) oraz bardziej klasyczny X-49A Speedhawk (zobacz: Zmarł Frank Piasecki).