Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Tu-204SM oblatany

Lotnictwo cywilne, 30 grudnia 2010

Wczoraj został oblatany samolot pasażerski Tu-204SM, czyli zmodernizowany dla spełnienia współczesnych wymagań Tu-204.

Pierwszy Tu-204SM wzniósł się w powietrze wczoraj o 13:25. Wystartował z lotniska Ulianowsk Wostocznyj. Za sterami samolotu siedział pilot doświadczalny Wiktor Minaszkin. Lot trwał godzinę. Przebiegł bez problemów.

Projektantem Tu-204SM jest OAO Tupolew, a producentem wytwórnia Awiastar-SP w Ulianowsku. Obecnie w różnych fazach budowy znajduje się 5 Tu-204SM. 3 z nich jest w fazie ostatecznego montażu. Oblot pierwszego samolotu odbył się z opóźnieniem w stosunków do wcześniejszych zapowiedzi. Pierwotnie był planowany na 17 grudnia.

Samolot jest napędzany silnikami PS-90A2 - zmodernizowaną we współpracy m.in. z Pratt & Whitney (USA blokują Tu-204 dla Iranu, 2010-06-10), wersją PS-90A. Nowe silniki mają być 1,5-2 razy bardziej niezawodne niż wersja podstawowa. Do tej pory użytkownicy Tu-204 zgłaszali wiele uwag dotyczących awaryjności ich napędów (Kłopoty z jakością Tu-204, 2009-09-25).

Tu-204SM jest lżejszy o tonę od wersji podstawowej. Ma nowe podwozie i zmodernizowaną awionikę - w 80% pochodząca od dostawców rosyjskich.

Nowe wyposażenie pozwoliło na zmniejszenie załogi z 3 do 2 osób, co jest standardem we współczesnych samolotach pasażerskich. Tu-204SM ma zasięg równy 4 tys. km, a długotrwałość lotu sięga 9 godzin. W konfiguracji 2-klasowej mieści 174 pasażerów. Według pierwotnych założeń, miał być konkurentem samolotów rodzin Airbus A320 i Boeing 737.

Los programu budowy Tu-204SM pozostaje niejasny (Koniec samolotów spod znaku Tu?, 2010-10-30). Nie ma na niego chętnych. Główny odbiorca zagraniczny - Iran zrezygnował z transakcji w związku z zerwaniem przez Rosjan kontraktu na dostawy systemów przeciwlotniczych S-300. Rodzime linie żądają zaś dopłat do kupowanych samolotów (Rezygnacja z Tu-204SM, 2010-09-27). Nieoficjalnie wiadomo, że chodzi o ok. 300 mln rubli za samolot w przypadku linii Atlant-Sojuz. Z kolei linie Red Wings są gotowe kupić 44 Tu-204SM po 1,07 mld rubli za egzemplarz, podczas gdy wytwórnia chce 1,3 mld rubli.

Zdolność produkcyjna Awiastar-SP jest szacowana na 10 Tu-204SM rocznie. W budowie samolotów tego typu uczestniczy ponad 700 poddostawców.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.