Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Początek prób w locie drugiego PAK FA

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 03 marca 2011

Po poprzednich, zdementowanych informacjach o oblocie drugiego prototypu PAK FA, teraz oficjalnie poinformowano o rozpoczęciu jego prób w locie. Pierwszy prototyp wykonał dotąd 36 lotów.

Oblotu drugiego prototypu PAK FA (T-50) na lotnisku w Komsomolsku nad Amurem dokonał Siergiej Bogdan, ten sam który 29 stycznia 2010 oblatał pierwszy prototyp (PAK FA oblatany, 2010-01-29). Najpierw, o 11:10 wystartował Su-27, który rejestrował przebieg lotu. 9 minut później wystartował T-50. Jego lot trwał 44 minuty. Wszystkie systemy samolotu funkcjonowały prawidłowo. Samolot bez problemów schował i otworzył podwozie.

Warto przypomnieć, że w rosyjskich mediach pierwsza informacja o oblocie drugiego PAK FA pojawiła się 23 stycznia (Drugi PAK FA nie poleciał, 2011-02-24). Została ona jednak następnego dnia zdementowana przez przedstawicieli producenta (Drugi prototyp PAK FA oblatany, 2011-02-23). Wówczas trwały jeszcze próby szybkiego kołowania po pasie startowym. Oblot planowano na wczoraj, ale podczas kołowania wykryto drobną niesprawność, która spowodowała jednodniowe opóźnienie.

Tymczasem pierwszy prototyp PAK FA wykonał już 36 lotów (PAK FA w Żukowskim, 2010-04-08). Program prób w locie prototypów PAK FA ma zakończyć się w 2012. W 2013 rosyjskie ministerstwo obrony ma zamówić 10 przedseryjnych samolotów do testów uzbrojenia. Próby przed uruchomieniem produkcji seryjnej mają zakończyć się do 2015. Zgodnie z programem państwowym, w 2016 powinny rozpocząć się dostawy seryjnych T-50. Pierwsza partia seryjna ma liczyć 70 samolotów.

Zdjęcia: pilot.strizhi.info

Prezes OAK, a jednocześnie dyrektor generalny kompanii Suchoj i MiG, Michaił Pogosjan poinformował, że w br. w próbach w locie będą uczestniczyć 3 prototypy PAK FA. Z kolei dyrektor generalny NIIP im. Tichomirowa, Jurij Biełyj mówił niedawno, że dopiero na trzecim lotnym egzemplarzu myśliwca ma zostać zainstalowany jeden z prototypów radiolokatora (Oblot PAK FA nie w 2009, 2009-12-09). Zdaniem Biełowa, nastąpi to na początku 2012. Dopiero czwarty prototyp PAK FA zostanie wyposażony w seryjną wersję radiolokatora z anteną z aktywnym skanowaniem fazowym, przeznaczonego dla tego samolotu. Niedawno zakończono badania stacjonarne systemów elektronicznych i mechanicznych trzech prototypów radiolokatora. Przebadano m.in. systemy jego chłodzenia.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.