Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.


Warning: DOMDocument::loadHTML() [domdocument.loadhtml]: Unexpected end tag : u in Entity, line: 1 in /library/Site/String.php on line 146

Warning: DOMDocument::loadHTML() [domdocument.loadhtml]: Unexpected end tag : u in Entity, line: 1 in /library/Site/String.php on line 146

Warning: DOMDocument::loadHTML() [domdocument.loadhtml]: Unexpected end tag : u in Entity, line: 1 in /library/Site/String.php on line 146

Tajlandia kupuje 200 Opłotów

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Wojska lądowe, 28 marca 2011

Władze Tajlandii zdecydowały o zakupie 200 ukraińskich czołgów podstawowych Opłot-M. Mają kosztować 7 mld bathów.

Ukraińskie czołgi mają zastąpić przestarzałe amerykańskie M41A3, kupione w latach 1960. Według Bangkok Post, ostatniej fazie rywalizacji Opłoty-M (Opłot przyjęty do uzbrojenia, 2009-06-03) pokonały południowokoreańskie K1. Wcześniej odpadły rosyjskie T-90S i niemieckie Leopardy 2M4. Te ostatnie z powodu bardzo wysokiej ceny. Z kolei niska cena była ważnym argumentem przemawiającym za zakupem Opłotów-M. Ok. 200 czołgów ma kosztować 7 mld bahtów, czyli równowartość zaledwie ok. 230 mln USD. Czołgi koreańskie byłyby prawie dwa razy droższe.

T-84U Opłot-M mają stanowić wyposażenie czterech batalionów kawalerii pancernej: 4. z Bangkoku, 8. z Nakhon Ratchasima, 9. z Phitsanulok i 16. z Nakhon Si Thammarat. Ukraińskie czołgi zostały wybrane wbrew wskazaniom żołnierzy tych jednostek. Wojskowi woleli południowokoreańskie czołgi K1. Opłoty-M mają całkowicie zautomatyzowane systemy ładowania dział, gdy w K1 wykorzystano system półautomatyczny, uznawany za bardziej niezawodny. Mniej liczebne są załogi Opłota-M - 3-osobowe wobec 4-osobowych w K1.

Za ukraińskimi czołgami przemawiała dotychczasowa współpraca między Kijowem a Bangkokiem. Obecnie realizowany jest kontrakt na dostawy transporterów opancerzonych BTR-3E1. Na Ukrainie trwa szkolenie ich załóg. Tajskie media zwracają uwagę na możliwość korupcji przy tej transakcji.

BTR-3E1 pokonał w sierpniu 2007 (Zakupy Bangkoku, 2007-10-09) konkurentów kanadyjskich, rosyjskich i chińskich. 95 transporterów ma kosztować 3,9 mld bahtów (ponad 120 mln USD). Dostawy rozpoczęły się z opóźnieniem, we wrześniu 2010. Opóźnienie spowodowane było koniecznością zmiany pierwotnie wybranych silników Deutz BF6M1015, których eksportu zakazał niemiecki urząd kontroli eksportu. Ostatecznie do napędu BTR-3E1 wybrano licencyjne silniki MTU. Aby zrekompensować opóźnienie, Ukraina zgodziła się dostarczyć 6 dodatkowych transporterów.

Według nieoficjalnych informacji, rząd w Bangkoku w najbliższym czasie powinien zaakceptować zakup 121 kolejnych BTR-3E1 (Kolejne ukraińskie transportery dla Tajlandii?, 2010-07-23). Miałyby one kosztować 5 mld bahtów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.