Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Dwa przetargi

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 27 kwietnia 2011

Amerykańskie wojska lotnicze zapowiedziały rozpoczęcie dwóch przetargów. Pierwszy ma wyłonić następców śmigłowców UH-1, drugi: poszukiwawczo-ratowniczych HH-60.

UH-1N amerykańskich wojsk lotniczych. Śmigłowce tego typu wykonują zadania pomocnicze: transportowe, łącznikowe, obserwacyjne. Działają głównie na rzecz wojsk strategicznych, stacjonując w bazach atomowych w Montanie, Północnej Dakocie i Wyoming. Jedna eskadra przewozi wyższych rangą oficerów Pentagonu / Zdjęcie: USAF

Pierwsze UH-1 Iroquis trafiły do USAF w 1967. Obecnie wojska lotnicze posiadają 93 śmigłowce tego typu. Ich resursy zaczną się wyczerpywać od 2015, co wyznacza datę dostaw pierwszych maszyn nowego typu.

Plany ich zakupu istnieją od kilku lat. Na początku ubiegłego roku przedstawiciele USAF sprecyzowali, że chcą kupić 93 sprawdzone na rynku cywilnym śmigłowce, zdolne do zabierania na pokład przynajmniej 9 pasażerów lub 1,5 t towarów, osiągające prędkość przynajmniej 250 km/h i długotrwałość lotu 3 h. Konstrukcje muszą być również zdolne zaadaptować dodatkowe opancerzenie, lekkie uzbrojenie i systemy obserwacyjne (zobacz: USAF szuka następców UH-1).

Wczoraj ujawniono, że procedura przetargowa, w ramach programu Common Vertical Lift Support Platform, rozpocznie się latem bieżącego roku, rozesłaniem wstępnych zapytań ofertowych. Po otrzymaniu odpowiedzi, przedstawione zostaną jesienią szczegółowe pytania, będące podstawą dalszego procesu pozyskania śmigłowców tak, by pierwsze egzemplarze trafiły do użytkownika w 2015.

Przetarg będzie miał charakter otwarty. Można się więc spodziewać ostrej walki konkurencyjnej, w tym między Bellem, Sikorsky`m, a także amerykańską filią Eurocoptera, która dostarcza obecnie UH-72A, czyli zamerykanizowaną wersję EC145 dla wojsk lądowych (śmigłowiec ten wyrugowano jednak z przetargu żądaniem 9 miejsc dla pasażerów - Lakota ma ich jedynie 8...).

Drugie postępowanie związane jest ze znalezieniem następców śmigłowców SAR, HH-60G Pave Hawks. Próba tego typu została już podjęta z połowie ubiegłej dekady. Przetarg wygrał zmodernizowany CH-47. Konkurenci, Lockheed Martin/AgustaWestland z US-101 i Sikorsky Aircraft z S-92 - skutecznie oprotestowali jednak wyniki przetargu (zobacz: Wymuszona modernizacja HH-60G Pave Hawk). Sam program, nazwany CSAR-X został później skasowany. Zainicjowana w związku z tym modernizacja Pave Hawków odsunęła konieczność natychmiastowego zakupu nowych maszyn. Problemu jednak nie rozwiązała.

13 HH-60G zostało straconych w dotychczasowych działaniach wojennych i wypadkach. Stan techniczny pozostałych 99 egz. pozostawia wiele do życzenia. 54 śmigłowce przechodzą obecnie remonty, po wykryciu korozji struktur kadłuba. HH-60G są intensywnie wykorzystywane, co stwarza dodatkowe problemy serwisowe, skraca również projektowany czas ich użytkowania. Szacuje się, że w 2015 tylko połowa posiadanych śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych będzie zdolna do lotów.

W związku z tym dowództwo USAF planuje w 2012 rozpocząć procedurę przetargową, rozesłaniem wstępnych zapytań ofertowych. Zamierza się przy tym podzielić dostawy na dwie transze. Pierwsza ma wypełnić luki po utraconych egz., druga, nieco późniejsza, ma zastępować HH-60G nadal wykorzystywane przez wojska lotnicze USA.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.