Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Spadki zbrojeniówki USA na liście Fortune

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 29 maja 2011

Amerykańskie przedsiębiorstwa lotniczo-zbrojeniowe spadły klasyfikacji US Fortune 500. Niektóre z nich zanotowały spadek sprzedaży w 2010. Straty odrabiają natomiast przewoźnicy lotniczy.

Po latach szybkiego wzrostu (Lotnictwo i zbrojeniówka USA na liście Fortune 500, 2010-05-22), wynikającego z zakupów Pentagonu, potrzebującego broni i wyposażenia na kolejne wojny, w amerykańskim przemyśle lotniczo-zbrojeniowym nadszedł czas stagnacji, a w bliskiej perspektywie może nawet spadków. Na razie spadki zanotowała większość amerykańskiej zbrojeniówki USA na liście największych przedsiębiorstw USA Fortune 500. I to mimo niewielkiego wzrostu sprzedaży (po uwzględnieniu inflacji w USA w 2010 - 1,64%, ten wzrost jest jednak często iluzoryczny). Teraz Amerykanie szukają rynków eksportowych, luzując rygory dotyczące transferu technologii. Nie wiadomo, jak duży to odniesie skutek, bo konkurencja jest ostra, a zakupy innych państw to zaledwie ułamek wydatków zbrojeniowych Pentagonu (Zahamowanie tempa zbrojeń, 2011-04-12). Warto przy tym pamiętać, że 1 na 10 miejsc pracy w sektorze wytwórczym w USA znajduje się w branży lotniczo-zbrojeniowym.

Największy amerykański producent sektora - Boeing zanotował znaczny spadek sprzedaży - o blisko 6%. Koncern przeżywa problemy m.in. z rozwojem samolotu pasażerskiego Dreamliner. Opóźnienie jego wejścia do eksploatacji sięga już 4 lat (4 lata opóźnienia Dreamlinera, 2011-05-03).

Warto pamiętać, że niektóre z przedsiębiorstw klasyfikowanych, jako lotniczo-zbrojeniowe to konglomeraty grupujące wytwórnie z innych branż. Na przykład zajmujący 44 pozycję UTC to nie tylko właściciel Hamilton Sundstrand, Pratt & Whitney i Sikorsky, ale także produkującego dźwigi Otisa, czy Carriera i UTC Fire & Security. Z kolei na przykład General Electric, zajmujący 6 miejsce ze sprzedażą 151,6 mld USD, choć kontroluje producentów lotniczych, jest klasyfikowany poza tą branżą. Podobnie jak Computer Sciences - 155 na Fortune 500.

Co ciekawe, 7 przedsiębiorstw lotniczo-zbrojeniowych lub ich mutacji pozostaje na liście Fortune od początku jej istnienia, czyli od 1955. Największe z nich, Boeing w 1955 był 20, w 2010 - 36. Na liście od początku pozostają też: General Dynamics (1955 - 41, 2010 - 86), Honeywell International (51, 81), Lockheed Martin (34, 52), Northrop Grumman (183, 72), Raytheon (178, 104) i United Technologies (39, 44). Łącznie na liście Fortune 500 od początku pozostaje 61 przedsiębiorstw. Najwyżej z nich notowany jest Exxon Mobile, który zarówno w 1955, jak i 2010 zajmował 2 miejsce.

Wzrosły pozycje linii lotniczych na Fortune 500, co świadczy o kończeniu się kryzysu w tej branży. Jest to też skutek kolejnych fuzji. Dzięki zmianom, po kilkuletniej zapaści zaczynają rosnąć zamówienia na nowe samoloty pasażerskie i cargo (Pierwsze zamówienia, 2011-01-04).

Przedsiębiorstwa lotniczo-zbrojeniowe USA
20102009PrzedsiębiorstwoSprzedaż, mld USDZmiana 10/09, % Zysk, mld USD
36 28 Boeing 64,3 -5,8 3,31
44 37 United Technologies54,3 2,7 4,4
5244 Lockheed Martin46,9 3,8 2,9
72 61 Northrop Grumman34,8 -1,5 2,1
81 74 Honeywell International33,4 8,0 2,0
86 69 General Dynamics32,5 1,5 2,6
104 95 Raytheon 25,2 1,2 1,8
159 148 L-3 Communications15,7 0,4 1,0
217 214 ITT 11,2 2,3 0,8
233 220 Textron 10,5 -0,2 0,1
337 334 Goodrich 7,0 4,2 0,6
409 325 Precision Castparts5,5 -19,9 0,9
472 454 Alliant Techsystems4,8 4,9 0,3
478 462 Rockwell Collins4,7 4,4 0,6
Linie lotnicze USA
20102009PrzedsiębiorstwoSprzedaż, mld USDZmiana 10/09, % Zysk, mld USD
88 84 Delta Airlines31,8 13,2 0,6
114 140 United Continental Hold.23,2 42,2 0,8
118 120 AMR 22,2 11,3 -0,5
205 229 Southwest Airlines12,1 16,9 0,5
208 222 US Airways Group11,9 13,9 0,5

Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.