Amerykańskie przedsiębiorstwa lotniczo-zbrojeniowe spadły klasyfikacji US Fortune 500. Niektóre z nich zanotowały spadek sprzedaży w 2010. Straty odrabiają natomiast przewoźnicy lotniczy.
Po latach szybkiego wzrostu (Lotnictwo i zbrojeniówka USA na liście Fortune 500, 2010-05-22), wynikającego z zakupów Pentagonu, potrzebującego broni i wyposażenia na kolejne wojny, w amerykańskim przemyśle lotniczo-zbrojeniowym nadszedł czas stagnacji, a w bliskiej perspektywie może nawet spadków. Na razie spadki zanotowała większość amerykańskiej zbrojeniówki USA na liście największych przedsiębiorstw USA Fortune 500. I to mimo niewielkiego wzrostu sprzedaży (po uwzględnieniu inflacji w USA w 2010 - 1,64%, ten wzrost jest jednak często iluzoryczny). Teraz Amerykanie szukają rynków eksportowych, luzując rygory dotyczące transferu technologii. Nie wiadomo, jak duży to odniesie skutek, bo konkurencja jest ostra, a zakupy innych państw to zaledwie ułamek wydatków zbrojeniowych Pentagonu (Zahamowanie tempa zbrojeń, 2011-04-12). Warto przy tym pamiętać, że 1 na 10 miejsc pracy w sektorze wytwórczym w USA znajduje się w branży lotniczo-zbrojeniowym.
Największy amerykański producent sektora - Boeing zanotował znaczny spadek sprzedaży - o blisko 6%. Koncern przeżywa problemy m.in. z rozwojem samolotu pasażerskiego Dreamliner. Opóźnienie jego wejścia do eksploatacji sięga już 4 lat (4 lata opóźnienia Dreamlinera, 2011-05-03).
Warto pamiętać, że niektóre z przedsiębiorstw klasyfikowanych, jako lotniczo-zbrojeniowe to konglomeraty grupujące wytwórnie z innych branż. Na przykład zajmujący 44 pozycję UTC to nie tylko właściciel Hamilton Sundstrand, Pratt & Whitney i Sikorsky, ale także produkującego dźwigi Otisa, czy Carriera i UTC Fire & Security. Z kolei na przykład General Electric, zajmujący 6 miejsce ze sprzedażą 151,6 mld USD, choć kontroluje producentów lotniczych, jest klasyfikowany poza tą branżą. Podobnie jak Computer Sciences - 155 na Fortune 500.
Co ciekawe, 7 przedsiębiorstw lotniczo-zbrojeniowych lub ich mutacji pozostaje na liście Fortune od początku jej istnienia, czyli od 1955. Największe z nich, Boeing w 1955 był 20, w 2010 - 36. Na liście od początku pozostają też: General Dynamics (1955 - 41, 2010 - 86), Honeywell International (51, 81), Lockheed Martin (34, 52), Northrop Grumman (183, 72), Raytheon (178, 104) i United Technologies (39, 44). Łącznie na liście Fortune 500 od początku pozostaje 61 przedsiębiorstw. Najwyżej z nich notowany jest Exxon Mobile, który zarówno w 1955, jak i 2010 zajmował 2 miejsce.
Wzrosły pozycje linii lotniczych na Fortune 500, co świadczy o kończeniu się kryzysu w tej branży. Jest to też skutek kolejnych fuzji. Dzięki zmianom, po kilkuletniej zapaści zaczynają rosnąć zamówienia na nowe samoloty pasażerskie i cargo (Pierwsze zamówienia, 2011-01-04).
Przedsiębiorstwa lotniczo-zbrojeniowe USA | |||||
2010 | 2009 | Przedsiębiorstwo | Sprzedaż, mld USD | Zmiana 10/09, % | Zysk, mld USD |
36 | 28 | Boeing | 64,3 | -5,8 | 3,31 |
44 | 37 | United Technologies | 54,3 | 2,7 | 4,4 |
52 | 44 | Lockheed Martin | 46,9 | 3,8 | 2,9 |
72 | 61 | Northrop Grumman | 34,8 | -1,5 | 2,1 |
81 | 74 | Honeywell International | 33,4 | 8,0 | 2,0 |
86 | 69 | General Dynamics | 32,5 | 1,5 | 2,6 |
104 | 95 | Raytheon | 25,2 | 1,2 | 1,8 |
159 | 148 | L-3 Communications | 15,7 | 0,4 | 1,0 |
217 | 214 | ITT | 11,2 | 2,3 | 0,8 |
233 | 220 | Textron | 10,5 | -0,2 | 0,1 |
337 | 334 | Goodrich | 7,0 | 4,2 | 0,6 |
409 | 325 | Precision Castparts | 5,5 | -19,9 | 0,9 |
472 | 454 | Alliant Techsystems | 4,8 | 4,9 | 0,3 |
478 | 462 | Rockwell Collins | 4,7 | 4,4 | 0,6 |
Linie lotnicze USA | |||||
2010 | 2009 | Przedsiębiorstwo | Sprzedaż, mld USD | Zmiana 10/09, % | Zysk, mld USD |
88 | 84 | Delta Airlines | 31,8 | 13,2 | 0,6 |
114 | 140 | United Continental Hold. | 23,2 | 42,2 | 0,8 |
118 | 120 | AMR | 22,2 | 11,3 | -0,5 |
205 | 229 | Southwest Airlines | 12,1 | 16,9 | 0,5 |
208 | 222 | US Airways Group | 11,9 | 13,9 | 0,5 |