Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

PC-7 w przetargu indyjskim

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 17 czerwca 2011

W rywalizacji o kontrakt na dostawę samolotów szkolnych dla indyjskich wojsk lotniczych wybrano trzech oferentów: Hawker-Beechcraft, KAI i Pilatus. Najniższą cenę zaproponowali Szwajcarzy, z którymi toczą się finalne rozmowy.

Indyjskie wojska lotnicze wskazały 3 samoloty z 6, które uczestniczyły w ubiegłorocznych testach w powietrzu i zakończonych w maju br. ocenach technicznych. Wśród nich optymalny okazał się szwajcarski Pilatus PC-7 Mk II Turbo Trainer. Pozostałe konstrukcje to KAI KT-1 i Hawker-Beechcraft T-6C Texan II. Z rywalizacji wcześniej odpadły Grob G-120 TP, Embraer EMB-312 Super Tucano i Finmeccanica M-311. Indyjskie źródła w ogóle już nie wspominają o udziale w konkursie produkowanego w Polsce EADS PZL-130TC-II (Orlik z Garminem, 2010-09-22), którego październikowe testy w Indiach miały zakończyć się kompromitacją (warto przy okazji zauważyć, że polskie MON wydając miliardy złotych podatników w ogóle nie testuje kupowanych samolotów, tak było z F-16, tak jest w wypadku przetargu na LIFT (LIFT: ostateczna rozgrywka, 2011-06-06) - polscy specjaliści opierają się na ulotkach, czasopismach i danych promocyjnych oferentów).

Według informacji dowódcy indyjskich wojsk lotniczych, Air Chief Marshala P.V. Naika, wybrano Pilatusa PC-7, bo Szwajcarzy zaproponowali najniższą cenę z trzech pozostałych w rywalizacji oferentów. O ostatecznym wyborze mają zdecydować negocjacje handlowe, które właśnie trwają. Pierwsze samoloty powinny być dostarczone najpóźniej za 2-2,5 roku. Jeśli negocjacje ze Szwajcarami się powiodą, wkrótce po podpisaniu umowy miałoby rozpocząć się szkolenie indyjskich pilotów w szwajcarskich bazach.

W pierwszej fazie Indie zamierzają kupić 75 samolotów szkolno-treningowych z napędem śmigłowym (Orliki w indyjskim przetargu?, 2010-02-02). 12 ma zostać dostarczonych przez producenta, a pozostałe mają powstać w indyjskich zakładach HAL. Nowe samoloty mają zastąpić przestarzałe i awaryjne HPT-32 Deepak (HPT-32 z systemem ratowniczym?, 2010-05-18), które zostały uziemione w 2009 (wcześniej, w ciągu kilku lat zginęło w nich blisko 20 indyjskich pilotów). Docelowa wartość kontraktu może przekroczyć miliard dolarów. Całe zamówienie ma bowiem sięgać 200 samolotów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.